زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در گزارش چند روز پیش Mashable  از یکی از انجمن های کارآفرینی استرالیایی، نکاتی مطرح شد که با توجه به نزدیکی نسبی آن ها با ذهنیت جامعه استارتاپی ایران و اهمیت نقش زنان کارآفرین، بر آن شدیم تا این گزارش را در کاریا برای مخاطبین عزیزمان بازتاب دهیم.

چهار کارآفرین جوان استرالیایی، مهم ترین نکات برای رشد استارتاپ ها را با هم در میان گذاشتند.
این خانم ها بریجت لودون  موسس Expert360، گنویو جورج موسس The best day، ویتنی کومور موسس One shift و کت پورکیس  موسس Her fashion box هستند.

پیام آن ها بسیار ساده بود: ”دنیا در حال حاضر پذیرای کارآفرینان جوان تر و آماده تر است، پس خودت را بنداز داخل معرکه.“

با هم چهار نکته از نگاه هر یک از این چهار خانم کارآفرین جوان  را بررسی می کنیم.

۱- زن بودن یک نکته مثبت است.
بریجت لودون می گوید: ” الان موقع خیلی خوبی برای کارآفرین شدن است. واژه کارآفرین قبلا یک کلمه نامناسب محسوب می شد، ولی مردم دارن کم کم درک می کنند که کارآفرین ها قادرن چه ارزش هایی  رو تولید کنند و چه ردپای پررنگی در جامعه از خودشون به جا  بگذارند.
یک کارآفرین زن بودن ، شما رو در اقلیت قرار می دهد، که شما می تونید از این مسئله به عنوان یک نقطه قوت استفاده کنید.“

کارآفرین زن بودن، تجربه منحصر به فردی است. 
او افزود: ”کارآفرینی یعنی هک کردن، منحصر به فرد بودن و پیدا کردن چنگ و قلاب مناسب برای صید کردن مشتریان و مطبوعات. و باور کنید هیچ چیزی خاص تر از نشستن سر میز جلسه تصمیم گیری، وقتی که همه غیر شما آقا باشن، نمی تواند باشد“

بریجت مسلما از این منحصر به فرد بودنش سود برده است. هنگام کار با مجریان کار، او و همکارش  امیلی یو، نیاز به استفاده از تخصص یک متخصص را احساس کردند و Expert360  را راه اندازی کردند. این وبسایت پلتفرمی برای یاری گرفتن بی دردسر از تخصص متخصصین زمینه های مختلف کاریست.
او می گوید: ”الان موقعش رسیده که کارآفرینی را شروع کرد.“ و به این نکته هم اشارهکرد که هیچ کاری مثل کارآفرینی به مذاق قشر جوان خوش نمی آید.

۲- سریع شکست بخور و از اشتباهاتت درس بگیر.
گنویو جورج که موسس سایت خوبی برای ایجاد ارتباط بین صاحب کارها و متقاضیان کار به اسم One shift است،می گوید: ”بهترین حالت اینه که سریع و سبک بال شکست بخوری.“

این مسئله قطعا در مورد گنویو ۲۳ ساله صادق بوده است. کمپانی او سال قبل، ۱۸ میلیون دلار ارزش داشته و در حال حاضر بیش از ۳۱۰ هزار کاربر فعال در استرالیا دارد.

اگر همان اوایل راه شکست بخورید، چیز خیلی زیادی از دست ندادید.
او افزود: ”راه برای من به این همواری ها هم نبوده است.“ او سر یک کلاه برداری هنگام برون سپاری وبسایتش، ۲۵۰۰ دلار را از دست داد. ولی به جای این که این اتفاق او را زمین گیر کند، به او یاد داد تا از اشتباهش درس بگیرد. و الان می داند که قبل از هزینه کردن، ابتدا باید محصولش برایش قابل لمس باشد.
او گفت: ”دیگه اصلا بی گدار به آب نمی زنم.“

گنویو برای کمک به شما، پیشنهاد یافتن یک شریک استراتژیک را داد که بتواند سرمایه گذاری تجاری شما را کنترل کند و به شما در رشد کارتان یاری برساند.

  • geek


برای خیلی از آدم جمله “پولدار شدن تا قبل از ۳۰ سالگی” بیشتر به مانند یک لطیفه می ماند تا یک واقعیت اما این در حالی است که با آگاهی از روش ها و راه کارهای دست یابی به موفقیت، هر کسی به سادگی قادر خواهد بود تا به ثروت حقیقی دست پیدا نماید. در این مقاله به بررسی ده راه کار عملی خواهیم پرداخت که چنانچه در زمان درست به طور عملی مورد استفاده قرار گیرند، فرد را قادر خواهند ساخت تا به ثروت قابل توجهی – البته تا قبل از ۳۰ سالگی – دست پیدا کند.

راه کار اول این که به دنبال پول باشید.
در شرایط اقتصادی که امروزه دنیا با آن دست و پنچه نرم می کند، کمتر کسی خواهد توانست با پول ذخیره کردن به معنی واقعی کلمه پولدار شود. گام اول این است که سعی کنید به صورت ذره ذره به درآمد خود بیفزایید و این راه کار را برای طولانی مدت ادامه دهید. برای ارتقاء درآمد راه کارهای بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه با برخی از آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

راه کار دوم این که خودنمایی نکنید بلکه نمود عینی خودتان باشید.
به محض این که پولی به دست آوردید اقدام به خرید آیفون، ماشین شاسی بلند، پنت هاوس و … نکنید. جالب است بدانید آقای ورن بافت – یکی از پولدارترین افراد دنیا – هنوز هم که هنوز است در خانه ای زندگی می کند که چندین سال پیش به سختی خریداری نمود و یا این که ایشان به سوار شدن ماشین های خیلی لوکس علاقه ای نداشته و ترجیح می دهد پولی که به دست آورده را مجدد در تجارت خود سرمایه گذاری کند چرا که با این کار، پس انداز وی منجر به درآمدزایی بیشتر خواهد شد. به طور کلی، شما تنها زمانی اجازه خرید اجناس لوکس برای شخص خودتان دارید که تجارت شما آنقدر سودآور شده باشد که خرید مثلاً یک پورشه مدل ۲۰۱۴ به عنوان بخش کوچکی از درآمد شما شده باشد.

راه کار سوم این که برای سرمایه گذاری پس انداز کنید نه برای چیز دیگر.
برای شما هدف اول و آخر می بایست این باشد که پول پس انداز کنید تا از آن طریق بتوانید در جایی سرمایه گذاری کنید و در صورتی که هر هدف دیگری جزء این داشته باشید، شک نکنید که به بیراهه خواهید رفت. پول پس انداز خود را در یک حساب غیر قابل دسترس قرار دهید که برای برداشت آن به هیچ وجه وسوسه نشوید. لازم به ذکر است که شما حتی در شرایط اضطراری هم نمی بایست به این حساب ها دست بزنید و اگر نیاز مبرم به پول داشته باشید بایستی به دنبال منبع دیگری بگردید. با این کار کمک شایانی به گام اول که همان افزایش سطح درآمد است نموده اید.

گام چهارم این که عاقلانه پول قرض کنید.
فقط در شرایطی اجازه دارید پول قرض کنید که این کار منجر به افزایش درآمد شما گردد. به طور مثال اگر پولی قرض کنید که با آن یک ماشین خریداری کنید و آن وسیله نقلیه باعث بهبود کار شما شود این کار اشکالی نخواهد داشت. واقعیت امر این است که افراد ثروتمند برای سرمایه گذاری و سرازیر کردن پول بیشتر به سمت خود پول قرض می کنند اما این در حالی است که افراد فقیر به منظور خرید چیزهایی که افراد ثروتمند را ثروتمندتر خواهد کرد پول قرض می گیرند.

گام پنجم این که پولدار شدن در اولویت کارها قرار گیرد.
شما می بایست برای پولدار شدن و پولدار ماندن، کسب درآمد بیشتر را جزو اولویت های اصلی زندگی خود قرار دهید. رفتار پول بی شباهت با یک فرد عاشق پیشه ی حسود نیست چرا که اگر آن را نادیده بگیرید، پول هم شما را نادیده خواهد گرفت و اوضاع زمانی وخیم تر خواهد شد که پول شما را ترک کند و به سمت معشوقی برود که برایش ارزش بیشتری قائل شود.

گام ششم این که پول هرگز خواب ندارد.
زمان، تعطیلی، آخر هفته و … برای پول بی معنی هستند و شما هم اگر می خواهید پولدار شوید می بایست با این گونه مسائل رفتاری همچون پول داشته باشید. در حین کار کردن به هیچ وجه به ساعت نگاه نکنید و تا زمانی که نتیجه دلخواه را به دست نیاورده اید دست از کار نکشید. سعی کنید در جمع دوستان خود به عنوان فردی شناخته شوید که سخت کوش نیست بلکه “بسیار سخت کوش” است.

گام هفتم این که با فقر سازش نکنید.
فقیر بودن اصلاً خوب نیست پس سعی نکنید تا بی پولی خود را توجیه کنید. به گفته بیل گیتس – مؤسس شرکت بزرگ مایکروسافت – “اگر شما فقیر به دنیا آمده اید این اصلاً تقصیر شما نیست اما اگر فقیر از دنیا بروید به طور حتم خودتان مقصر بوده اید”.

گام هشتم این که با افراد موفق دوست شوید.
بسیار از افراد زمانی که به یک آسایش نسبی دست پیدا می کنند دست از پشت کار می کشند و همین مسئله موجب می گردد تا در همان نقطه از پیشرفت درجا بزنند. برای این که در چنین دامی قرار نگیرید سعی کنید تا با افراد موفق دوست شوید و ببینید که از چه منابعی برای ارتقاء دانش خود استفاده کرده اند و می کنند. بسیاری از افراد موفق آدم های دست و دلبازی هستند و به سادگی دانش و تجربیات خود را در اختیار سایر افراد قرار می دهند.

گام نهم این که بلند پروازی کنید.
یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد مرتکب می شوند این است که خیلی بلند پرواز نیستند. در واقع از این کار واهمه دارند و همین ترس به منزله مانع بسیار بزرگی بر سر راه پولدار شدن ایشان خواهد بود. مرزهای ذهنی خود را بشکنید، ذهن خود را محدود به محیط پیرامونتان نکنید و مهم تر از همه این که در تخیل کردن بی پروا باشید.

گام دهم این که درست کار باشید.
اگرچه که این مرحله از ثروتمند شدن در آخر ذکر شده است اما به هیچ وجه بدان معنا نیست که نسبت به نه گام پیشین بی اهمیت تر است. بسیاری از آدم های پولدر جزو افراد درست کار جامعه هستند (البته گروهی از افراد هم پیدا می شوند که با نادرستی پول هنگفتی به جیب زده اند). به عبارت دیگر، ایشان یکسری ارزش های کاری دارند که تحت هیچ شرایطی از آن ارزش ها کوتاه نمی آیند.

پس از مطالعه این ده مورد، ممکن است پیش خود تصور کنید که این مراحل بسیار ساده و بدیهی هستند اما باور داشته باشید که بسیاری از راه کارها در همین بدیهیات نهفته اند

  • geek

مصاحبه کیوان ،خشایار و حمید خالقان برند برگر لند 
آنها اسم شان را گذاشته اند. «بروبکس»؛ گروهی که با کلیپ «سوسن خانم» به شهرت رسیدند و تقریبا بخش عمده ای از شهرتی که امروز کسب کرده اند را مدیون کلیپ های جذابی هستند که با هزینه های بعضا کم و گاهی هم زیاد ساخته اند. بروبکس نمونه یک گروه پرآوازه غیرمجاز است که توانسته با کمک ابزاری به نام کلیپ به شهرت برسد و حالا وارد فضای کسب و کار و کارآفرینی شده اند . آنها از حالا به بعد قرار است به صورت مجاز کار کنند و دیگر خبری از فعالیت زیرزمینی نیست. این را خشایار، کیوان و حمید با اطمینان کامل می گویند. این فعالیت مجاز خودش را در رستوران های زنجیره ای برگر لند که حالا دو شعبه در تهران دارد نمایان کرده .


خودتان را معرفی کنید :

من کیوان مرادی هستم و آبان 1362 به دنیا آمده ام. در دانشگاه رشته کامپیوتر را دنبال کردم و از سال 80 هم همراه حمید و خشایار به صورت حرفه ای وارد موسیقی شدم. من هم خشایار مرادی و متولد فروردین 1363 هستم. در رشته مهندسی عمران تحصیلاتم را ادامه داده ام. شاید بد نباشد بدانید که پسرعموی کیوان و پسرخاله حمید هم هستم. حمید فروزمند هستم و مرداد 1363 متولد شده ام و متالوژی خوانده ام. نکته جالب اینکه خشایار, پسر عموی کیوان و پسر خاله حمیده.

چطور ایده رستوران داری به ذهنتان رسید ؟

ایده اصلی رستوارن داری را کیوان مطرح کرده است .کیوان میگوید : به شخصه در خارج از ایران برگر های خوشمزه ای میخوردم و همیشه حسرت این رو داشتم که چرا در ایران این نوع برگر ها ارائه نمیشوند و به همین دلیل زمان زیادی را به تحقیق پرداختم و به این شیوه ارائه برگر دست پیدا کردم . بروبکس میگویند : یک روز توی خونه کیوان برگر درست می کردیم و یهو تصمیم گرفتیم که این رو برای همه درست کنیم.

آیا انتظار این استقبال را داشتید ؟

خشایار میگوید شکست نخوردن برایمان کافی بود و کیوان میگوید اصلا انتظار این حد استقبال را نداشته .

چه چیزی باعث تفاوت شما با دیگر برگر ها در ایران شده ؟

ما مواد اولیه را صد درصد خودمان تولید میکنیم . به طور مثال پروسه تولید گوشت برگر لند بسیار پیچیده است و مراحل زیادی را طی میکنیم تا ان را آماده کنیم . ما خیارشور رو خودمان تولید می کنیم و برای تولید خیارشور مصرفی یک روز برگر لند 24 ساعت زمان صرف میشود خیار شور تولیدی ما از نوع آمریکایی است که ترش و شیرینه و با خیارشور موجود در ایران متفاوته که علیت اصلی این تفاوت به قول خشایار تفاوت در ادویه ای است که در ایران به کار گرفته نمیشود . فرمول مورد استفاده ما در این رستوران شبیه به برگر های آمریکایی است .

چطور در بازار پر از رقیب فست فود ایران موفق شده اید ؟

ما تنها به ظاهر مغازه توجه نکرده ایم و روی کیفیت غذایی که به مردم ارائه میکنیم نیز دقت بسیار زیادی میکنیم .ما از شهرتمان برای ارائه یک غذای معمولی استفاده نکردیم بلکه برای اینکه شهرتمان لطمه نخورد سعی کرده این تا بهترین غذا را ارائه کنیم .

الان چه غذاهایی رو عرضه میکنید؟
جوسی برگر که گوشت ضخیم ۱۰۰% خالص آبدار, پنیر دوبل, نون تست شده, کاهو, گوجه, خیارشور, پیاز کاراملی و سس مخصوص بود. مینی برگر, دوبل برگر(Double) و اسموکی برگر

برنامه توسعه ای شما چیست ؟

ما شعبه اول را در اندرزگو و شعبه دوم را در سعادت آباد راه اندازی کردیم و الان به فکر شعبه سوم در تهرانپارس و شعبه چهارم در کرج هستیم البته اولویت اول کیفیت کار است و بعد به فکر توسعه هستیم .
تقسیم کار در «برگرلند» به چه صورت است؟ یکی از شما ۳ نفر، مدیر است و برای بقیه کار تعیین می‌کند یا کارها را متناسب با توانایی‌های‌تان بین خودتان تقسیم کرده‌اید؟

خشایار: اول، خیلی چشم‌اندازی از شرایط و ابعاد این کار نداشتیم. مثلا فکر می‌کردیم نهایتا به ۵ نفر به عنوان پرسنل در این کار نیاز داریم. اما الان ۳۳ نفر پرسنل داریم! یا مثلا ابتدا می‌خواستیم فقط دلیوری برگر داشته باشیم. بعد نظرمان عوض شد و جای کوچکی را برای نشستن مشتری‌ها راه انداختیم. در طول زمان و با فراز‌و‌نشیب‌های مختلف، کار ما کم‌کم بزرگ‌تر و کامل‌تر شد. به همین دلیل، مسئولیت‌های ما هم از ابتدا تا حالا تغییراتی کرده است.

الان هر کدام‌تان در «برگرلند» چه مسئولیتی دارد؟


کیوان: مدیریت آشپزی و نظارت بر پخت‌وپز آشپزها بر عهده من است. دستور پخت این برگرها هم مال من بوده است. در اصل برای کار آشپرخانه برنامه‌ریزی و نظارت می‌کنم.
حمید: بیشتر کار مدیریت داخلی بر عهده‌ام است و تهیه مواد اولیه. مثل گوشت، سیب‌زمینی، روغن و…
خشایار: من بیشتر مدیریت مالی انجام می‌دهم و کارهای مربوط به پرسنل را انجام میدهم .

منبع:road2success
  • geek