زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

پیش از این درباره روت کردن، جیلبرک و فکتوری ریست مطالب متنوعی را در نارنجی خوانده اید. اما با توجه به تعدد روز افزون تلفن های هوشمند و تبلت ها و همچنین شیوه های گوناگون روت کردن آنها، بد نیست کمی بیشتر به این داستان بپردازیم. 

اما بهتر است به جای پرداختن به جزئیات در خصوص هر دستگاه، ابتدا سراغ برخی کلمات و اصطلاحات فنی نامانوس برویم و کمی بیشتر در خصوص اصول صحیح انجام این کار صحبت کنیم. این گونه دیگر در هنگام استفاده از راهنماهای فروم های اینترنتی و یاری گرفتن از افراد ماهر، دچار سردرگمی نخواهیم شد. 

  • geek

مواردی رو که در ادامه مطالعه میکنید، بی تردید جزو کلماتی هستن که هرکسی امروزه باید در موردشون اطلاعات داشته باشه. دنیای امروزه ما، دیگه تبدیل به جایی شده که حتی اگه به تکنولوژی علاقه نداشته باشیم، بازم بعضی وقتا یه جورایی باهاش درگیر میشیم و چه خوب که وقتی درگیر شدیم، این کلمه های مهم رو مفهومشونو بدونیم. باما باشید.

  • geek
خوب مطلبم دیگه عنوانش کاملا مشخصه، در ادامه نگاهی میندازیم به یه سری که خیلی به درد بخور و مفیدن و هر گیکی باید به این چند مورد توجه کنه، باما باشید :)

برای برنامه هایی که دارید، کاربردهای جدیدی پیدا کنید

این یکی واقعا مهمه! قبول کنید یا نه، یه گیک واقعی کسیه که دوست داره هرچیزی رو به چالش بکشه و قابلیت های جدیدی ازش کشف کنه. اگه به کامپیوتر یا اسمارتفون و گجت هاتون یه نگاهی بندازید، احتمالا یه سری برنامه، اپلیکیشن یا حتی سایت پیدا کنید که کاربردهایی فراتر از اون چیزی که شما فکر میکنید داشته باشن.

مثلا به قول نویسنده، شاید به دراپ باکس فقط به چشم یه سرویس برای آپلود فایلهاتون نگاه کنید، در حالی که با همین دراپ باکس یه عالمه کار جالب میتونید انجام بدید. مثلا میتونید به عنوان دانلودسنتر ازش استفاده کنید، کامپیوترتونو باهاش مدیریت کنید و حتی از تورنت دانلود کنید. یا حتی با جیمیل، فایلهاتونو در یه فضای ابری ذخیره کنید تا اگه گجتی مثل لپتاپ عزیزتون به سرقت رفت، این فایلارو از دست ندید. به یاد داشته باشید که برای گیک ها، هر چیزی، فقط همون چیز نیست، بلکه یه گیک به یه وسیله نگاه میکنه و سعی میکنه تا جایی که میتونه، کشفش کنه.

مثل یه نینجا از Command Line استفاده کنید

احتمالا همتون با Command Line آشنایی دارید و میدونید که کارش چیه. اگه از سیستم عامل هایی مثل ویندوز۷ استفاده میکنید، میتونید تو قسمت جستجوش Command Line رو پیدا کنید و واردش بشید. شاید الان بگید این محیط سیاه و قدیمی به چه دردی میخوره! صبر کنید، این جاست که فرق یه گیک با بقیه مشخص میشه. همین پنجره سیاه معروف Command Line انقدر به شما قابلیت میده که فکرشم نمیتونید کنید. البته صبر کنیدا، به قول نویسنده قرار نیست با یه چیزی مثل فیلمای سینمایی روبرو بشیم! در command line شما با یه سری کد و نوشته روبرو هستید که هر کدوم کار خودشونو انجام میدن. مثلا با نوشتن <نام پوشه> rmdir یه پوشه ای رو پاک میکنید. در کل کارش زیاده، اما متیونید این دو مقاله (۱-۲) رو مطالعه کنید یا اگه صبر کنید من حتما خودم بعدا این دوتارو ترجمه میکنم. در ضمن اینم بگم که میتونید از cygwin هم برای این کارا استفاده کنید.

در مورد ابزارتون اطلاعات داشته باشید

بیشتر وقتا که کامپیوترتون دچار اختلال میشه، میرید و دنبال دلیلش میگردید. مثلا تسک منیجرو باز میکنید و به یه سری گراف خیره میشید؛ توجه کنید که نگاه کردن به این عکسا و نمودارا تاثیری در بهتر شدن کامپیوتر شما ندارن، پس سعی کنید که نحوه کار کردن اجزای کامپیوترتونو درک کنید تا اینکه بیفتید به حون مانیتور و همش به نمودارا خیره بشید. مثلا وقتی احساس میکنید CPU داره بیش از حد کار میکنه، دنبال برنامه ای باشید که باعثشه یا اگه اینترنتتون کنده ( این دلیل نمیخواد، ولی به هر دلیل! ) بگردید و برنامه ها و اپ هایی رو پیدا کنید که دارن اینترنت شما رو بیش از حد مصرف میکنن. به گفته نویسنده، بیشتر در مورد کار RAM تحقیق کنید و توجه کنید که همیشه مصرف زیاد RAM چیز خطرناکی نیست. این مثالا رو در همه گجت هاتون لحاظ کنید تا هم اطلاعاتتون بره بالا، هم به خاطر یه سری چیز بیخود پول الکی به کسی ندید.

به هر چیزی زمان بدید

یکی از بهترین کارایی که میتونه هم مصرف کامپیوتر مارو پایین بیاره، هم اینکه هرکاری رو سر وقتش به ما یادآوری کنه، استفاده از اپ ها و برنامه های زمان دهیه. برای مثال روی استارت ویندوز کلیک کنید و “task scheduler” رو جستجو و انتخاب کنید. با همین برنامه، میتونید فوقوالعاده روی زندگی گیکیتون تاثیر بذارید. در ضمن از این برنامه ها هم کم نیست و اگه از این خوشتون نیومد، میتونید برنامه های مختلف رو امتحان کنید.

جاهای مخفی سیستم عاملتونو کشف کنید

یکی از ویژگی های گیک ها، کنجکاویشونه و این کنجکاوی بدجور به سیستم عاملا وصل میشه! بهترین راه برای این کنجکاوی، رجیستری ویندوز و ترمینال مک هست، اما اگه دلتون بخواد میتونید تو اینترنت دنبال این چیزای مخفی بگردید و پیداشون کنید، بعضیاشون خیلی به درد بخورن. یه مثال ساده بگم، حال کنید :) کلید شیفت رو نگه دارید و روی یه فولدر کلیک راست کنید، بعدش ماوس رو ببرید روی Send to ، دیدید چقدر گزینه اضافه شده! میتونید خیلی از این چیزای مخفی رو از این جا پیدا کنید.

هک کردن پسوورد رو یاد بگیرید تا بیشتر از خودتون محافظت کنید

اول از همه بگم که من آموزش هک کردن پسورد نمیذارم، اما از این جا میتونید یاد بگیرید و بعد این که یاد گرفتید، فقط در موارد درست ازش استفاده کنید. خوب برگردیم سر موضوع اصلی، سعی کنید تا جایی که میتونید از رمز های سخت و بدون کپی برداری از جایی استفاده کنید. از علائم و نشانه ها استفاده کنید و روی فایل های اصلیتون هم رمز بذارید. در مورد سیستم کدگذاری وایفایتون تحقیق کنید و سعی کنید در این مورد زیاد احتیاط کنید چرا که خیلی راحت قابل هک کردن هستن. این چندتای آخرو بعدا حتما ترجمه میکنم، اما اگه میخواید خودتون میتونید از لینک های مقابل مطالعشون کنید: ۱-۲-۳-۴

از کیبرد بیشتر کار بکشید

در این مورد زیاد توضیح دادم، از چگونه یک گیک باشیم گرفته تا تایپ سریع همه و همه رو گفتم. اما بیاید یه کم تخصصی ترش کنیم، یه گیک واقعی کسیه که تا حد امکان از کیبرد استفاده کنه و خودشو محدود به ماوس نکنه. سعی کنید کلید های میانبرو یاد بگیرید و این یادگیری رو فقط محدود به برنامه ای نکنید. خیلی از برنامه ها و سرویس ها، مثل ورد آفیس و حتی جیمیل، یه عالمه میانبر دارن که میتونید ازشون استفاده کنید. این میانبر هارو یاد بگیرید و خودتونو به یه گیک حرفه ای تبدیل کنید.

یه ذره هم که شده لینوکس یاد بگیرید

استفاده از توزیع های مختلف لینوکس، واقعا بعضی وقتا میتونه مفید باشه. سعی کنید تا حد ابتدایی هم که شده، لینوکس رو یاد بگیرید و ازش استفاده کنید. حتی میتونید با یه CD که توش لینوکسه، یه کامپیوتر قدیمی رو نونوار کنید.

سخت افزار رو منفجر کنید

راستش من دوست ندارم که اورکلاک رو پیشنهاد بدم، چون ممکنه کار از دستتون در بیاد و به سخت افزارتون خسارت وارد کنید. خودتونم که وضع پول این سخت افزارارو میدونید D: توصیه من اینکه اگه با اورکلاک آشنایی دارید و دوست دارید کمی قدرت سخت افزارهاتونو افزایش بدید، اورکلاک رو یه تستی بکنید. جدا از اورکلاک، میتونید با نصب بعضی از برنامه ها، به سخت افزاراتون یه حال و هوای تازه بدید که بعدا در موردش توضیح میدم، اما فعلا به این مثال بسنده کنم که با آپدیت ساده کارت گرافیکتون، میتونید کاراییشو بهتر کنید.

اسکریپت های فراموش شدتونو زنده کنید

این آخری خیلی خوب و مفیده. به قول نویسنده، شما نیاز ندارید که حتما یه زبان تخصصی برنامه نویسی رو یاد بگیرید تا برنامه های پیشرفته بسازید. با به کاربردن یه سری کد و همچنین AutoHotkey میتونید خیلی راحت، اسکریپت های خودتونو بنویسید و خیلی از کاراتونو با نوشته ها و ساخته های خودتون ساده تر و سریعتر کنید. پیشنهاد میکنم اگه انگلیسی قوی ای دارید و میتونید وارد لایف هکر بشید، حتما این مطلب رو که بازم قول میدم ترجمش کنم “باور کنید سرم شلوغه جبران میکنم (:” مطالعه کنید.


  • geek

انسان همیشه دوست داره که بهترین باشه و توی زمینه های مختلف به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنه و خلاصۀ کلام این که یه آدم خیلی خفن و تاپ به حساب بیاد و همه تحسینش کنن! اینکه جزء بهترین ها باشیم و آدم موفقی محسوب بشیم امر محال و دور از ذهنی نیست و همیشه و همه جا گفتن و خوندیم و شنیدیم که با پشتکار و تلاش میشه به موفقیت رسید. به نظرم موفقیت هر کسی به خودش و ارادش و همچنین شرایط محیطیش بستگی داره و ما نمی تونیم یک نسخۀ کلی رو برای افراد تجویز کنیم. زیاد هم دیدیم که افراد مختلف از راه و روش های مختلف به موفقیت دست پیدا کردند و هر کدوم راهکار خودشون رو توصیه می کنن.

چیزی که مشخصه اینه که بدون تلاش و همت نمیشه به موفقیت دست پیدا کرد و این مسأله قابل انکار نیست و کسی نمیتونه ادعا کنه که با دست رو دست گذاشتن و کاری نکردن میشه به موفقیت رسید.
اما این سؤال که از چه راهی و تو چه زمینه ای وارد بشیم که موفقیتمون تضمین بشه ، اساساً اشتباهه! چون فقط خود فرد به استعداد و علایق خودش آشناست و میتونه با شناسایی درست و منطقی راه صحیح رو انتخاب کنه و مسیر موفقیت رو در پیش بگیره.بعضیا هستن که تا میبینن یکی تو یک زمینه ای موفق شده درجا میخوان برن تو اون زمینه و فکر می کنن هرکی اون کارو انجام بده یک شبه به موفقیت و پول و شهرت و… میرسه (نه جانم، از این خبرا نیست!)

خب لابد به عده اینجا سؤال می پرسن که پس چیکار کنیم؟ چطوری بفهمیم تو چه زمینه ای استعداد داریم و تو چه کاری می تونیم موفق باشیم؟ از کجا بفهمیم چه کاری پردرآمده و موفقیتمون رو تضمین می کنه؟ در جواب اینا باید بگم که یه کم صبر داشته باشین، گاماس گاماس. یه کم دندون رو جیگر بزارید درمورد همشون توضیح میدم، پس تحمل داشته باشید و با حوصله این مطلب رو بخونید.

با خودتون بیشتر آشنا بشید


تعجب نکنید، واقعیت اینه که خیلی از ماها خودمون و توانمندی هامون رو درست نمی شناسیم و هرگز هم سعی نمی کنیم که شناختمون رو کامل کنیم چون بیشتر آدم ها فکر می کنن خودشونو خوب میشناسن ولی در واقع این فکر اشتباهه و ابعاد ناشناخته ای تو وجود هرکسی هست که نیاز به کشف کردن داره.
شناختن و کشف کردن این توانمندی ها و استعدادهای ناشناخته کار خیلی سختی هم نیست. کافیه لیستی از علایقتون به ترتیب اولویت تهیه کنید. در کنارش توانمندی های جسمی و روحی خودتون و شرایط تأثیرگذار مختلف رو هم باهاش تطبیق بدید و ببینید که درحال حاضر و بر طبق داشته هاتون چه کاری منطقی تر و مناسب تره و می تونید از پسش بربیاید.

هدف رو نشونه برید!

مهمترین مسأله تو هر کاری داشتن هدف و انگیزه برای رسیدن به اون هدفه. اگر مشخص نکنید چه هدفی دارید و قراره به کجا برسید عملاً مثل این میمونه که تو یه جادۀ بی نهایت قدم بر میدارید و هر چی می دوید به جایی نمی رسید.
مشخص کنید چی براتون مهمه و از کاری که می کنین چه انتظاری دارین و می خواین به چی برسین؟ علم، ثروت، شهرت، محبوبیت یا هر چیز دیگه که هدف شما را تشکیل میده باید از اول مشخص و واضح باشه.. البته هیچکی از رسیدن به همۀ اینا بصورت همزمان بدش نمیاد و شاید از اول بگه همشونو میخوام! محال که نیست ولی خب زمان و تلاش لازمه. (فقط خواهشاً به اینا رسیدین ما رو فراموش نکنید، هر از گاهی یه سری به ما بزنید و جواب سلام ما رو بدین!)

این شاخه و اون شاخه نپرید!


اینکه آدم در زمینه های مختلف اطلاعات داشته باشه و دانشش گسترده باشه خیلی خوب و عالیه ولی برای رسیدن به موفقیت لازمه که توی یک رشته و زمینۀ خاص اطلاعات و مهارتتون رو بالا ببرید و حرفی برای گفتن توی بازار رقابت داشته باشید. اگر تو چندین و چند رشته و کار اطلاعات سطح پایین یا متوسطی داشته باشید و نتونید بصورت حرفه ای کار انجام بدید هیچ فایده ای نداره و عملاً علم و دانش شما کارایی لازم رو نداره. پس بهتره تو یه زمینۀ خاص، شاخ و خفن بشین! درمورد چیزای دیگم در حد لزوم اطلاعات داشته باشید کافیه. بعداً اگر وقت کردین تو جیزای دیگه هم خفن بشین، چه اشکالی داره؟! ما که بخیل نیستیم.

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی!


البته این شاعر یه کم زیادی خوشبین بوده چون در طول تاریخ هرگز همچین چیزی گزارش نشده و تاحالا هیچ آدم فوق صبوری هم نتونسته از غوره حلوا درست کنه! ولی دیگه چیزیه که همه میگن و متداول شده. ما میگیم باشه قبوله شما هم بگین قبوله! حالا کاره دیگه یهو دیدین شما تونستین از غوره حلوا درست کنین! خب زیادی حاشیه رفتم از بحث اصلی فاصله گرفتیم.

مخلص کلام اینکه بعضیا فکر می کنن تا شروع به کاری کردن بعد دو روز فوراً باید به نتیجه برسن و موفقیت از در و دیوار بباره و اگر بعد این دو روز خبری از موفقیت خیالی ای که برای خودشون ساخته بودن، نشد فوری نا امید میشن و قید همه چیز رو میزنن و میرن سراغ یه کار دیگه. باید بگم اگر با همچین پیش فرض و سناریویی شروع به کاری کردید سخت در اشتباهید باید صبر کنید و حسابی تلاش کنید تا به نتیجۀ مطلوب برسید. مطمئناً بعدش لذت کافی رو می برید. در این موردم یه شعری تو کتاب های دوران مدرسه بود که می گفت:

نابرده رنج گنج میسر نمی شود                                مزد آن گرفت جانِ برادر که کار کرد

به دوگوله فشار بیارید!

اگر قرار باشه مثل همه یه کار تکراری و کلیشه ای انجام بدید طبعاً نتیجۀ نسبتاً مشابهی رو هم بدست میارید و همیشه موفقیت های بزرگ و چشمگیر با تغییرات و خلاقیت های جالب بوجود میاد. رو هرچیزی که به ذهنتون میرسه فکر کنید و ساده از کنارش رد نشید. چه بسا یه ایدۀ کوچک که گاهاً ممکنه مسخره هم به نظر برسه، به یه ایدۀ فوق العاده و در نتیجه یه خلاقیت ناب تبدیل بشه.

بی برنامگی ممنوع!


فکر نمی کنم در مورد هیچ چیزی به اندارۀ برنامه ریزی و داشتن برنامه تو زندگی، توی مقالات و سایت ها و سخنرانی ها صحبت شده باشه و در نتیجه توضیح زیادی در موردش تکرار مکرّراته و حوصلۀ مخاطب رو سر میبره. اما انقدرم مهم هست که نمیشه راحت از کنارش رد شد و هیچی درموردش نگفت، پس دیگه خودتون حواستون باشه دیگه. برنامه ریزی داشته باشید و طبق برنامه ریزی پیش برید. انشاالله که موفق میشین و شیرینی موفقیتتون رو میخوریم D:

  • geek

استارت آپ ها شرکت هایی نوپا هستند که رشد سریعی دارند و معمولا در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند. این شرکت ها، ایده هایی نو دارند و بالقوه می توانند بسیار رشد کنند و در نهایت تبدیل به یک شرکت بسیار موفق شوند.


شرکت های موفقی مانند گوگل و فیسبوک در واقع استارت آپ هایی موفق بوده اند. توجه کنید که این استارت آپ ها از میان میلیون ها استارپ آپ دیگر که هرگز موفق نشده اند و اسمشان را هم نشنیده ایم، سر بر آورده اند. اما رمز موفقیت یک استارت آپ چیست. استارت آپ های موفق چگونه اند؟ جواب مشخص و معینی برای این سوالات وجود ندارد. در اینجا قصد داریم در یک مطلب چند قسمتی، به بعضی نکات مهم و قوانین سرانگشتی آن بپردازیم. تا بتوانید استارت آپی را که داخل گاراژ خانه تان راه انداخته اید را به شرکت بزرگی تبدیل کنید. پس در ادامه با ما باشید تا قسمت چهارم را بخوانید.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_53_i.jpg

نمودار پیشرفت شرکت های موفق، مانند نمودار سمت چپ «آهسته و پیوسته نیست». بلکه این شرکت ها از فرصت های انفجاری استفاده می کنند و به ناگاه پیشرفت های سریعی دارند. اگر شما هم می خواهید یک استارت آپ موفق داشته باشید باید این عادت رفتاری را در خود پرورش دهید. اینکه به دنبال فرصت های انفجاری بگردید و با آنها یک شبه ره صد ساله بپیمایید.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_54_i.jpg

«همیشه در حرکت باشید تا شاید فرصتی عالی پیدا شود.» اگر شما در یک جا بنشینید هرگز فرصتی به سراغ شما نخواهد آمد. اما زمانی که در حرکت باشید. ایده ها، مردم یا جاهایی را تصادفی می بینید که ممکن است یک فرصت عالی و جدید باشند.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_55_i.jpg

«به سمت شبکه ها و گروه های انسانی شیرجه بزنید.» چه بسا که ممکن است صحبت کسی شما را متوجه یک فرصت انفجاری کند. فرصتی که منجر به یک استارت آپ موفق شود.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_56_i.jpg

«فرصت ها از آسمان برایتان نازل نمی شوند.» اگر در کنج خانه تان بنشینید مطمئن باشید هرگز فرصتی برای شما به وجود نخواهد آمد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_57_i.jpg

فرصت ها مانند بادکنک هایی هستند که به آدم ها متصل هستند. اگر به دنبال «فرصت» می گردید، خصوصا از آنهایی که سود مالی دارند، باید واقعا به دنبال یک «شخص» باشید.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_58_i.jpg

به کنفرانس ها و گروه ها بروید. از آن بهتر، «خودتان یکی اش را راه بیندازید».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_59_i.jpg

این کار را بکنید تا دریای فرصت ها به سمت شما هجوم بیاورد. مطمئن باشید زمانی خواهد رسید که شما به دیوار تکیه می دهید و نمی دانید چه کنید. زمانی که زمان و سرمایه کم دارید تا به تمام فرصت هایی که در اختیار دارید بپردازید. (درست مثل دعایی که خدا آنقدر به شما پول بدهد که نتوانید جمعشان کنید.)


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_60_i.jpg

تئوری چماق

یکی از راه های عالی برای پیشرفت، اجبار است. زمانی که مجبور به کاری باشید، حتما آن کار را انجام خواهید داد. مثلا اگر تشنگی به شما فشار آورده باشد، خود را مجبور می کنید تا راهی برای رفع آن پیدا کنید.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_61_i.jpg

«فشار و اجبار در واقع همان دعا است در لباس مبدل». باورتان نمی شود اما واقعیت دارد: کسی که مجبور به اختراع است، حتما مخترع خواهد شد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_62_i.jpg

در ابتدا موسسان Airbnb کاملا بی پول شده بودند، اما آنها به ایده شان اعتقاد داشتند. آنها برای تهیه پول و گسترش شرکت شان، کاری را کردند که هر موسس دیگری باید بکند. آنها مدتی هله هوله (حبوباتی که با شیر خورده می شود) فروختند. اما آنها نیاز به پول زیاد داشتند. پس مجبور شدند ایده ای نو بزنند. در آن زمان تب انتخابات ریاست جمهوری همه چیز را تحت شعاع قرار داده بود. آنها روی بسته ها بنرهای تبلیغاتی برای کاندیدها چاپ کردند. این سود اضافه از تبلیغات - ۲۰ هزار دلار - به آنها کمک کرد تا بتوانند شرکت خود را به سود دهی برسانند.






911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_63_i.jpg

قسمت ششم: ریسک های هوشمندانه بکنید

911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_64_i.jpg

ریسک (خطر کردن) به عنوان یک کلمه منفی جا افتاده است.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_65_i.jpg

مثلا به معنی «از دست دادن پول».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_66_i.jpg

یا موتور سواری «بدون کلاه ایمنی».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_67_i.jpg

اما ریسک دشمن شما نیست، بلکه «جزئی دائمی از زندگی شما است».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_69_i.jpg

در حقیقت، توانایی پیش بینی «هوشمندانه» یک ریسک، لازمه بدست آوردن فرصت های انفجاری است.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_70_i.jpg

همیشه رقابت شدیدی برای به دست آوردن فرصت های خوب است.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_71_i.jpg

و به همین دلیل، اگر شما یک ریسک هوشمندانه بکنید، می توانید «فرصت هایی را بیابید» که سایرین از دست می دهند.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_72_i.jpg

زمانی که سایرین «چراغ قرمز» را می بینند. شما باید چراغ سبز را ببینید. هیچ پیشرفت شغلی ای بدون ریسک نیست. اگر کاملا جدی به ریسک ها فکر نکنید، فرصت های انفجاری را از دست خواهید داد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_74_i.jpg

یاد بگیرید که در شرایط سخت بتوانید «ارزیابی دقیقی» از میزان ریسک ها داشته باشید. ریسک مسئله ای شخصی-وضعیتی است. کاری که از نظر شما ریسک محسوب می شود، ممکن است از نظر یک شخص دیگر بی خطر باشد و مسیری که از نظر یک شخص دیگر خطرناک است، از نظر شما هیچ مشکلی ندارد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_75_i.jpg

چند «قانون سرانگشتی» راجع به فکر کردن درباره ریسک وجود دارد.


- به طور کلی، آنقدرها هم که فکر می کنید «خطرناک نیست».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_76_i.jpg

- ما معمولا ریسک ها را بیش از حد بزرگ جلوه می دهیم.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_77_i.jpg

- اگر «بدترین شرایط ممکن» در ریسک، چندان هم بد نیست و قابل تحمل است، حتما آن ریسک را انجام دهید. (مثلا سخن رانی در برابر یک جمعیت حتی اگر بد هم پیش برود، خطری برای شما ندارد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_78_i.jpg

- اگر بدترین شرایط ممکن در ریسک، منجر به مرگ، بی خانمان شدن یا اخراج دائمی شما از کار است، از آن ریسک «اجتناب کنید».


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_79_i.jpg

«شک را با ریسک قاطی نکنید.» شک همیشه ناشناخته است. آنها به معنی ریسک نیستند. زمانی که شک دارید، بیشتر تحقیق کنید. با تحقیق شک برطرف می شود. اما هر چه راجع به ریسک فکر کنید نمی توانید از موفقیت یا شکست آن مطمئن شوید.


بدشانسی

911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_80_i.jpg

به خاطر داشته باشید که شما هرگز نمی توانید تمام بدشانسی ها را پیش بینی کنید. آنها از در و دیوار و زمانی که انتظارشان را ندارید نازل می شوند. پس به جای اعتماد به توانایی تان در پیش بینی تمام اتفاقات بد، برنامه ای مطمئن و غیر قابل شکست، برای مقابله با شرایط غیر منتظره داشته باشید.


بالا و پایین شدن روزمره

911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_82_i.jpg

برای رسیدن به یک روند پیشرفت مداوم و بدون خطر، باید یک وضعیت پایدار همراه با هرزگاهی ریسک های کوچک را ایجاد کنید. این راه هم بدانید که یک شغل نمی تواند کاملا پایدار باشد، عموما، همه شغل ها - از جمله شغل شما - ذاتا کمی نوسان (بالا و پایین شدن) دارد.


تنها کار کردن در برابر کار در شرکت

برای راه انداختن یک استارت آپ شما باید آزاد باشید و مدیر خود. اما آزاد بودن مشکلات خود را دارد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_83_i.jpg

افرادی که به صورت فری لنس (یک نفری، مانند بسیاری از هکرها) کار می کنند، باید بیشتر از کارمندان یک اداره، خود را تحت فشار قرار دهند (چون در یک اداره این فشار توسط رئیس وارد می شود و شما نیازی نیست که برای این کار، انرژی اضافه بگذارید.)


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_84_i.jpg

یک فرد آزاد، نسبت به یک کارمند شرکت، روزهای بیشتری را گرسنه خواهد ماند تا به هدف خود برسد.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_85_i.jpg

اما این راه هم بدانید که آنهایی که زیاد اهل ریسک های کوچک هستند، از گرسنگی نمی میرند.


911223-www-nardebaan-ir-startup-of-you_87_i.jpg

«ما هرگز با ریسک نابود نخواهیم شد.» پس از آتش نترسید و اگر فکر می کنید عبور از آن یک فرصت عالی برایتان ایجاد می کند، ریسک کنید.

  • geek

بدون شک هر حرفه ای و هر علاقه ای ویژگی های خودشو داره و گیک بودن هم از این مستثنی نیست، به خصوص که در عصر حاضر روز به روز داره به اهمیت گیک ها افزوده میشه و هرروز که میگذره گیک ها بیشتر مورد توجه قرار میگیرن. امروز با ما باشید تا نگاهی به ویژگی های گیک ها بندازیم و با هم ببینیم یه یک واقعی باید چجوری باشه تا بهش بگن گیک

قبل از اینکه بحث رو شروع کنیم یه سوال ازتون دارم، فرقیم نمیکنه الان گیک هستید یا نه، چنتا سیاستمدار،پزشک و حتی مثلا معمار نام ببرید! شاید بتونید چنتاشونو نام ببرید اما قطعا اونقدری نیست که قابل توجه باشه اما الان ازتون میخوام چنتا گیک نام ببرید، فکر کنم همین الان یه ۵۰ تایی رو راحت اسم ببرید! پس با این مدرک محکم بهتون اثبات کردم که گیک ها در راس توجهات هستن و هر کشوری معمولا با گیک هاش شناخته میشه، پس اگه دوست دارید کشورتون ، حالا فرق نمی کنه ایران باشه یا از کشور دیگه ای دارید این مقاله رو میخونید بیشتر مورد توجه قرار بگیره سعی کنید گیک بهتری بشید.

اول از همه ادب و احترام

دیگه هر کسی باید سعی کنه تا حدی که میتونه ادب رو رعایت کنه چه برسه به یه گیک که اگه کل دنیارو بگردید و با ادب ترین انسان دنیارو پیدا کنید ، ادب شما باید ۱۰ برابر بیشتر از اون فرد باشه! میپرسید چرا؟ خوب معلومه چون گیک هستید،چون اهل مطالعه و علم  هستید، دیگه بیشتر از این دلیل میخواید؟! یه گیک کسیه که سعی میکنه در برخورد با سایرین و حتی خودش شخصیت بالای خودش رو حفظ کنه و تا جایی که میتونه تلاش کنه از نظر ادب بهترین شخص باشه چرا که همونطور که گفتم این گیک ها هستن که وضعیت یک کشور رو به جهان توصیف میکنن و هرچقدر ادب و شخصیت بالاتری داشته باشن بقیه کشور ها و حتی افراد خود جامعه بیشتر بهشون احترام میذارن. پس قبل از هرکاری یادتون باشه اگه نابغه باشید، اگه دیگه تکنولوژی رو تاکرده باشید گذاشته باشید تو جیبتونو و اصلا به قولی انیشین باشید تا وقتی که ادب و احترامتون با بقیبه فرقی نداشته باشه بهتره روی خودتون اسم گیک نذارید چون در دنیای علم شخصیت حرف اول رو میزنه تا سطح هوش!

اهل مطالعه باشید

بدون شک یکی از بارزترین ویژگی های گیک ها سطح دانششون هست و این سطح بیشتر نمیشه مگر با مطالعه به خصوص مطالعه کتاب های علمی که خداروشکر تو ایران هم کم نیست و اگه به کتاب ها دسترسی ندارید اینترنت هست و پر شده از کتاب هایی که قبول کنید یا نه خودمون داریم در پیدا کردن کتاب های مفید تنبلی میکنیم! الان هم آوابوک هست هم یه بار Kobo رو معرفی کردم هم اینکه یه عالمه سایت و سرویس دیگه هست که میتونید به راحتی کتاب های فارسی و انگلیسی دانلود کنید و مطالعه کنید. روزی حداقل میتونید ۱ ساعت رو که به مطالعه اختصاص بدید! یادتون باشه فکر نمی کنم لذتی به اندازه ی مطالعه و افزایش دانش تو دنیا باشه که بتونه یک گیک رو غرق در خودش بکنه. دیگه یدونه مجله دانستنیها رو که میتونید بگیرید، به خصوص که اگه تا حالا شماره ایش رو تهیه نکرده باشید میتونید آرشیوشو درخواست کنید و تامدتها خودتونو با مطالعه یه عالمه مطلب علمی و تخصصی مشغول کنید.

پس یادتون باشه تا وقتی که به مطالعه رو نیاریم و وقت با ارزشی رو که میتونیم به مطالعه اختصاص بدیم صرف کارهای بیهوده کنیم بهتره روی خودمون اسم گیک نذاریم چرا که یه گیک باید از هرکسی دانش بیشتری داشته باشه.

بروز باشید

یه گیک باید هر لحظه از آخرین اخبار دنیا با خبر باشه فرقیم نمی کنه اخبارش تکنولوژی باشه یا یه موضوع دیگه چرا که یک گیک باید هرلحظه آماده اظهار نظر در مورد هر موضوعی باشه و وقتی که بحثی پیش اومد بتونه با اطلاعاتی که داره اون بحث رو به درستی مدیریت کنه و مانع از بوجود اومدن شایعات و اطلاعات نادرست بشه.پس سعی کنید تا جایی که میتونید اخبار رو دنبال کنید ، به خصوص که تاجایی که میتونید بیشتر به وبلاگ های غیرفارسی زبان سر بزنید و منتظر وبلاگ های فارسی نباشید. در ضمن روز به روز داره به گجت های قابل حمل واپ های انتشار اخبار افزوده میشه که فلیپ بورد یکی از اون موارده که میتونه هر لحظه بروز نگهتون داره. پس در آخر یادتون باشه که بروز باشید و مطمئن باشید که بروز بودن ضرری نداره و علاوه براین ها یک گیک باید از جدیدترین حوادث روز دنیا خبر داشته باشه و خودشو محدود به تکنولوژی نکنه.

شخصی سازی شده باشید

یک گیک باید شخصیت خودشو داشته باشه و مثل بقیه نباشه، اخلاقش،ظاهرش،رفتارش و غیره باید ساخته ذهن خودش باشه. اگه به گیک های بزرگ نگاه کنید ،مثلا استیوجابز، بیل گیتس و حتی لری پیج میبینید که هرکدوم ویژگی های شخصی خودشونو داشتن، مثلا طرز لباس پوشدن استیو جابز همیشه مورد توجه بود و با همین لباساش شناخته میشد یا مثلا استیو بالمر که اصلا صحبت کردنش با کل دنیا فرق داره و به خاطر همین طرز صحبتشه که شناخته میشه و ده ها فرد دیگه که هرکدوم ویژگی خودشونو دارن، پس شما هم به عنوان یک ایرانی یا هرجای دنیا که زندگی میکنید باید ویژگی ها و تمایز های خودتونو داشته باشید و از هر لحاظ متفاوت باشید.

بهترین هارو انتخاب کنید

یک گیک نباید از چیزی به عنوان بهترین یاد کنه،مثلا بگه فقط گوگل وبس، بلکه باید هرچیز تازه ای رو در دنیای علم و تکنولوژی امتحان کنه و بهترین رو امتحان کنه ، به عبارت دیگه نباید خودشو در افکار محدود زندانی کنه و با باقیه به خاطر برندی یا محصولی بحث کنه و به قولی فن متعصب باشه ! پس اگه دوست دارید یک گیک واقعی باشید با بقیه با علم و دانش بحث کنید و کورکورانه از چیزی طرفداری نکنید که یک گیک واقعی فردیه که در مورد هرچیزی در زمینه کاریش و حرفه ایش اطلاعات داره و با طرز فکری درست با سایرین و همچنین گجت ها و لوازم متفاوت ، برخورد میکنه.

اجتماعی باشید

نمیدونم این طرز فکرو که گیک ها آدم های اجتماعی نیستن بوجود آورده درصورتی که اصلا هم اینطور نیست و گیک ها باید نماد رفتار اجتماعی باشن و اینو با این دلیل محکم اثبات میکنم که اکثر گیک های دنیا درامدشون از ارائه خدمات به سایر قشرهاست، مثلا ببینید همین اپل چنتا آیفون تو کشوری مثل عربستان ، چین و یا حتی به طور غیر مستقیم تو ایران میفروشه، قبول دارید حتی ۹۰ درصد کاربران محصولات اپل تو کشوری مثل ایران یا چین حتی نمیدونن اسم درست گجتشون چیه؟ یا میدونید چند درصد از کاربران فیسبوک حتی نمیدونن مرورگری که باهاش فیسبوک رو چک میکنن اسمش چیه و متعلق به کجاست؟ یا حتی کاربران بهترین لپتاپ ها تنها کاری که انجام میدن بازی کردنه؟! این فقط در مورد ایران نیست و حتی من این طور موارد رو تو کشوری مثل آمریکا هم دیدم و نه تنها این مورد رو عیب نمیدونم بلکه یک گیک باید از هر کمبودی برای خودش درامد بدست بیاره و این درامد بدست نمیاد مگر با آشنایی با رفتار سایرین به خصوص غیر گیک ها! پس تا جایی که میتونید اجتماعی باشید و بیشتر در مورد نیاز های جامعه تحقیق کنید و مطمئن باشید اگه بخواید زندگی ایده آلی برای خودتون بسازید تا وقتی که خودتونو به خودتون محدود کنید به اهداف بزرگتری نمی رسید.

از گجت هاتون درست استفاده کنید

این مورد که دیگه باید اصلا گیک ها باید کاملا رعایتش کنن! مثلا من تبلت رو مثال میزنم، چند نفرتون از تبلت برای کارای غیر بازی و فیسبوک چک کردن استفاده می کنید؟ الان که فکر می کنید میتونید به خودتون گیک بگید؟ من که فکر نمی کنم! یک گیک باید از لوازم و گجت هاش به بهترین نحو ممکن استفاده کنه چرا که زیر ذره بین بقیه هست و باید به عنوان نمادی تبدیل بشه که داره از تک تک وسایلش درست استفاده میکنه و به بقیه نشون بده که گیک ها آدمایی نیستن که از تکنولوژی برای بازی کردن و تفریح محض استفاده میکنن . پس به عنوان مورد اخر تاکید میکنم که از گجت هاتون مثل گوشی موبایل،تبلت و حتی کامپیوترتون درست استفاده کنید و به بقیه اجازه ندید که حتی یک لحظه هم از شما نقطه ضعفی ببینن.

مورد و نکته زیاده و تا بخواید میشه ازش نوشت اما به همین اکتفا میکنم که قبل از هرچیز ادبتونو تا جایی که میتونید نسبت به بقیه بالاتر ببرید، به بقیه احترام بذارید، تقلیدی و مشابه نباشید و تاجایی که میتونید خلاق باشید. درضمن به یاد داشته باشید که گیک کسی نیست که خوره ی علم و تکنولوژیه بلکه گیک کسیه که چه از لحاظ فکری چه از لحاظ شخصیتی چندین برابر بالاتر از سایرین هست :)

  • geek
امروز در مراسمی هاواوی از تلفن هوشمن خود با سیستم عامل ویندوز فون 8 رونمایی کرد
 Huawei W1 به زودی به صورت انلاین در ایالات متحده ب فروش میرسد.صفحه نمایش 4اینچ با تکنولوژی ipsو گوریلیا گلس پردازشگر 1.2 گیگاهرتزی دو هسته ای و دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 4برابر و فوکوس اتوماتیک.

  • geek
موزیلا فایرفاکس در نظر دارد سیستم عامل جدید خود را به رایگان در اختیار توسعه دهندگان نرم افزار قرار دهد
تا نرم افزار های کاربردی و افزایش بازده سیستم عامل هوشمندش را افزایش دهد


  • geek

دانشمندان امریکایی به تازگی موفق به ساخت کوچکترین ربات پرنده جهان شدند. این ربات قادر است با استفاده از بال های بسیار نازک اش که ۱۲۰ بار در ثانیه حرکت می کنند، پرواز کند.

این ربات توسط محققان علمی در دانشکده مهندسی و علمی کاربردی دانشگاه هاروارد ساخته شده است. RoboBee نامی است که برروی این ربات گذاشته شده و دارای وزنی یک کبلوگرمی و تقریبا هم اندازه با یک سکه ۱ پنی می باشد. بدنه آن از فیبر کربن ساخته شده و بال های آن هم از سرامیک نازک تولید شده است.  بال های این ربات از ماهیچه مصنوعی که توسط لایه هایی از یک ماده پیزوالکتریک ساخته شده اند، ایجاد شده است.

RoboBee پرنده، نشان دهنده نقطه اوج بیش از ده سال کار بر روی این پروژه است.

Robert J Wood، محقق اصلی این پروژه گفت: “این چیزی است که من در تلاش برای انجام آن به معنای واقعی کلمه در 12 سال گذشته بودم. ما تا به حال به توسعه راه حل ها از ابتدا، و برای همه چیز شدیم. ما می خواهیم یک کار بر روی یک جز را به پایان می رساندیم، اما زمانی که ما به مرحله بعدی می رسیدیم، پنج مشکلات جدید ایجاد می شد. این هدف در حال حرکت بود.”

سازندگان RoboBee می گویند این نوع ربات ها می توانند در نجات و عملیات بازیابی استفاده شوند. اگر این ربات می توانست به یک دوربین تجهیز شود، می تواند یک دستگاه نظارت فوق العاده موثر باشد.


  • geek

کیس های زیادی در بازار هستند که یک تبلت را به لپ­ تاپ تبدیل می­ کنند. برای نمونه می توان به کیس صفحه کلیدی و فوق­ العاده نازک Logitech، کیس آیپد مینی Zagg یا Nibiqü اشاره کرد. در هر صورت این نخستین باری است کیسی را معرفی می­ کنیم که تلفن ­هوشمندتان را به یک لپ­ تاپ با اندازه کامل تبدیل می ­کند!

طراحان Livi بر روی “کیک استارتر”  ایده ­ای را مطرح کرده ­اند که هر تلفن­ هوشمندی که از خروجی ویدئو و بلوتوث پشتیبانی می­ کند را به لپ­ تاپ تبدیل می­ کند. بنابراین تلفن های هوشمند اپل، HTC، بلک ­بری 10 و سامسونگ را می­ توان به عنوان پردازنده این لپ­تاپ 0.8 اینچی نازک به کار برد.Casetop یک صفحه نمایش 11.1 اینچی 720p، کیبورد کامل، بلندگوهای استریو، ورودی HDMI، خروجی ویدئو MHL، میکرو USB دو حالته، خروجی صدا و USB برای شارژ وسایل دیگر را فراهم می­ کند.

بدنه Casetop سفید است درحالیکه قسمت جلویی آن در 7 رنگ مختلف ارائه می­گردد. برای خرید این کیس به سرمایه­ گزاری حداقل 250 دلار در Kickstarter نیاز دارید.

  • geek