زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

اینترنت چطور کار می کند؟

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۲۳ ب.ظ

آیا تا به حال شده از خودتان بپرسید اینترنت چطور کار می کند؟ تا چندین سال پیش اکثر شما هنوز مجله می خریدید، فیلم های ویدیویی را اجاره می کردید و یا با پست نامه های خود را به دوستانتان ارسال می کردید. اما امروزه با وجود اینترنت دیگر چنین کارها را کمتر انجام می دهید و بیشتر از طریق اینترنت برای رفع نیاز های خود اقدام می کنید.

اگر نگاهی به نقشه وسعت اینترنت بیاندازید متوجه می شوید که شبیه به میلیون ها ابر بزرگراه است که روی جاده های آن هیچ خط کشی ای نشده است. این مثل مارپیچی از کامپیوتر هایی است که به مودم ها متصل شده اند، مارپیچی که کابل ها، ماهواره ها، شبکه های سلولی، رایانه ها، سرورها، مودم ها و بسیاری از موارد دیگر را به یکدیگر متصل نموده. نه نقطه آغازی دارد و نه نقطه پایانی.

19 600x600 اینترنت چطور کار می کند؟

 

18 اینترنت چطور کار می کند؟

دو عکس بالا نشان دهنده عظمت اینترنت هستند. عکس اول ابعاد کامل نقشه اینترنت است و عکس دوم بخشی از این نقشه را بزرگنمایی کرده. واقعا شبکه عظیمی است!

مهم ترین عاملی که باعث می شود اینترنت کار کند، چیزی است به نام اینترنت پروتوکل یا همان IP. شاید تا به حال عبارت آی پی آدرس به گوشتان خورده باشد. حالا می دانید آی پی مخفف چیست، اما آیا می دانید این آی پی چیست؟ پروتوکل یک چارچوب است برای انجام تمام کارها در اینترنت. یک تلفن ساده را در نظر بگیرید. معمولا روند کار به این صورت می باشد:‌ شما صدای زنگ تلفن را می شنوید و سپس تلفن را برمی دارید و می گویید « الو بفرمایید » و بعد شخصی که در آن سوی خط قرار دارد پاسخ می دهد « سلام، منم، دیروز کجا بودی؟ » و به همین ترتیب مکالمه شروع شده و ادامه می یابد. این پروتوکل تماس تلفنی بود.

این اساسا همان روشی است که اینترنت عمل می کند. شما به کامپیوتر دستور می دهید که به یک مرجع اینترنتی، مثلا d4fteam.com متصل شود. این آدرس در واقع یک نسخه از یک آی پی آدرس است که به صورت d4fteam.com تبدیل شده تا انسان بتواند آن را بخواند و به یاد بسپارد. در واقع شما با وارد کردن این آدرس اینترنتی، یک آی پی آدرس را فراخوانی می کنید که کامپیوتر آن را برای شما به شکل d4fteam.com نشان می دهد.

206 600x412 اینترنت چطور کار می کند؟

به d4fteam.com یک URL یا یابنده جهانی مرجع ( یا همان Universal Resource Locator ) می گویند که چیزی به نام DNS یا سرور نام دامنه ( یا همان Domain Name Server ) با بررسی این URL آی پی آدرس مورد نظر را پیدا می کند. درست مثل این می ماند که شما یک دفترچه تلفن واقعا عظیم داشته باشید. اگر خود را همان DNS فرض کنید، وقتی می خواهید شماره تلفن مربوط به فردی را در آن دفترچه تلفن پیدا کنید، نام آن فرد همان URL خواهد بود و شماره تلفنی که شما پیدا می کنید همان آی پی آدرس صحیح می باشد.

حالا اجازه دهید درباره موضوعات پیچیده تری صحبت کنیم. شما هر اطلاعاتی که در اینترنت ارسال می کنید به بسته های اطلاعاتی کوچکی تقسیم می شود. فرض کنید می خواهید یک کتاب را به صورت صفحه به صفحه به یکی از دوستان خود پست کنید. در این صورت هر صفحه باید شامل آدرس دوست شما و شماره مربوط به همان صفحه  باشد تا او بداند ترتیب صفحه ها به چه شکل است. او همچنین باید بداند که تعداد کل صفحات چند عدد است تا متوجه شود آیا همه صفحات را دریافت کرده یا خیر. در ضمن آدرس خود شما هم باید مشخص باشد تا اگر مشکلی پیش آمد، آدرس مرجع پست در دسترس باشد.

به همین ترتیب، هر بسته اطلاعاتی حامل یک آی پی آدرس معین حاوی اطلاعاتی همچون تاریخ ارسال بسته و همین طور تعداد کل بسته هاست، ضمن اینکه دارای آی پی آدرس خود شما نیز هست. کمی پیچیده شد؟ البته موضوع خیلی پیچیده تر از اینها است ولی آنچه گفته شد مهمترین نکات در این مورد بود.

226 600x337 اینترنت چطور کار می کند؟

اکنون باید بدانید که هر کدام از این بسته ها از یک مسیر مشترک به مقصد نمی رسند. این بسته های اطلاعاتی در ابتدا به وسیله ای به نام روتر فرستاده می شوند و سپس آن روتر، بسته های اطلاعاتی را به نزدیکترین روتر بعدی که به مقصد نزدیک تر است ارسال می کند. مقصد هم بر اساس IP تعیین می شود که موقعیت نهایی را مشخص می کند ( درست مثل شماره تلفن ).

بنابراین اگر دو بسته به سمت یک روتر در هونگ کونگ ارسال شود، ممکن است یکی از بسته ها از ونکوور و دیگری از ویرجینیا عبور کند. همچنین این بدان معناست که ممکن است بسته اطلاعاتی دوم زودتر از بسته اطلاعاتی اول به مقصد برسد. در انتها نیز سرور یا کامپیوتر مقصد تمامی این بسته های اطلاعاتی را دوباره با هم ترکیب می کند تا کل اطلاعات به همان شکلی که در ابتدا ارسال شده به فرد مورد نظر نشان داده شود.

نتیجه:

214 600x423 اینترنت چطور کار می کند؟

این یک توصیف ساده از روند پیچیده اینترنت بود. همه این نکاتی که گفته شد را در مقیاسی بسیار بزرگتر بین میلویون ها کامپیوتر و سرور و مودم و روتر در نظر بگیرید تا عظمت اینترنت را بهتر درک کتید. اگر نظری درباره اینترنت دارید یا اینکه می خواهید اطلاعاتی به آنچه در بالا ذکر شد اضافه کنید تا ما هم از شما بیاموزیم، می توانید در قسمت نظرات آن را بیان کنید.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی