زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

لینوکس چیست،آیا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد؟

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۱۹ ب.ظ

این اواخر نام لینوکس را دیگر همه جا می شنویم. به نظر می رسد لینوکس دیگر معروف شده و خیلی ها از آن استفاده می کنند. حتی شرکت های سازنده سخت افزار هم به این سیستم عامل توجه زیادی می کنند. اما در بین ما، افراد زیادی هستند که با این سیستم عامل به خوبی آشنا نیستند و از خود می پرسند « لینوکس چیست و آیا باید آن را امتحان کرد یا نه؟ » به همین خاطر در این مقاله از آچاروب به این موضوع می پردازیم تا ابهامات را در این مورد رفع کنیم:

لینوکس چیست؟

لینوکس درست مثل ویندوز و OSX یک سیستم عامل است. در واقع همان پل ارتباطی شما با کامپیوتر است که به شما اجازه می دهد به وسیله آن، از نرم افزار های مختلف استفاده کنید. به این خاطر که لینوکس اغلب با یک سری ابزار استاندارد ( ابزار GNU ) عرضه می شود که بسیار شبیه به ابزاری هستند که در سیستم های Unix یافت می شوند، به آن GNU/Linux هم گفته می شود. اگر تا به حال از سیستم یونیکس استفاده کرده اید، لینوکس نباید برایتان خیلی پیچیده باشد.

146 600x375 لینوکس چیست،آیا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد؟

وقتی کسی می گوید از لینوکس استفاده می کند، منظورش آن است که از یکی از توزیع های لینوکس استفاده می کند. لینوکس بدون GNU و نرم افزار هایش تقریبا به هیچ دردی نمی خورد. یک توزیع در واقع یک بسته نرم افزاری است. این بسته نرم افزاری شامل هسته لینوکس ( پل ارتباطی بین سیستم عامل و سخت افزار )، ابزار GNU و تمامی نرم افزار هایی است که سازندگان آن توزیع، به انتخاب خود آنها را در این بسته نرم افزاری گنجانده اند.

از آنجایی که هر کسی از یک سیستم خوب تعریف خاص خود را دارد، توزیع های فراوانی برای لینوکس وجود دارد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. توزیع های مثل Damn Small Linux برای افراد معمولی وجود دارند و توزیع هایی هم مثل Sabayon وجود دارند که مخصوص افراد حرفه ای هستند. برای کسانی که عاشق استفاده از توییک ها هستند هم توزیع هایی مثل Gentoo ساخته شده.

توزیع هایی هم مثل SUSE Linux Enterprise Desktop یا SLED هستند که هدفشان استفاده در شرکت ها همراه با عقد قرارداد پشتیبانی است. از سوی دیگر توزیع Red Hat یک توزیع مناسب برای سرور های شرکتی است. همچنین توزیع های CentOS و OpenSUSE هم درست مثل Red Hat و SLED هستند با این تفاوت که آن قرارداد پشتیبانی که اکثر محیط های اداری به آن احتیاج دارند را ارائه نمی دهند.

توزیع Fedora نیز نسخه دسکتاپ Red Hat می باشد که کاربر های خانگی را هدف قرار داده. توزیع Debianبیشتر به خاطر پایداری اش شناخته می شود که این ویژگی، این توزیع را برای سرورها به گزینه مناسبی تبدیل کرده. اما از آنجایی که این توزیع معمولا شامل نرم افزار های تا حدی قدیمی می شود، بسیاری از کاربران دسکتاپ توزیع Ubuntu را انتخاب می کنند تا همیشه سیستمی به روز داشته باشند. البته توزیع های بسیار زیادی وجود دارند اما آنچه ذکر شد، متداول ترین و معروف ترین توزیعات لینوکس بودند.

152 600x348 لینوکس چیست،آیا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد؟

چرا باید از لینوکس استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه شما هم لینوکس را روی کامپیوترخود امتحان کنید. در ادامه به مهمترین دلایل این موضوع اشاره می کنیم:

کاملا رایگان است: شما برای اینکه از لینوکس استفاده کنید، نیازی به پرداخت پول ندارید و می توانید این کار را کاملا رایگان انجام دهید. البته برای برخی از توزیع ها مثل Red Hat به خاطر قرارداد پشتیبانی باید کمی هزینه کنید. اما اگر حاضر نیستید به خاطر این قرارداد پولی پرداخت کنید، می توانید از توزیع هایی مثل CentOS استفاده کنید که این قرارداد را ارائه نمی کنند.

شما کاملا آزاد هستید: این سیستم عامل طوری طراحی شده که به کاربران خود آزادی عمل بسیار بالایی می دهد و کاربران می توانند هر طور که می خواهند و با توجه به سلیقه و خواسته های خود از امکانات این سیستم عامل بهره ببرند.

کاملا امن و مطمئن: لینوکس درست مثل یونیکس یک سیستم چند کاربره است. مجوز هایی برای تامین امنیت این سیستم طراحی شده است. همه کاربران نمی توانند به عنوان مدیر سیستم وارد آن شوند، بنابراین هر عملی که سیستم را تحت تاثیر قرار دهد باید اجازه انجام شدن را داشته باشد.

هیچ اتفاقی نمی تواند در سیستم رخ دهد مگر آنکه یکی از کاربران به عنوان مدیر سیستم اجازه آن را داده باشد، پس در این صورت ویروس ها هم نمی توانند خود را روی سیستم نصب کنند. داس و فرزندش ویندوز دارای چنین سیستم امنیتی نیستند. ویندوز از یک چارچوب امنیتی ناقص استفاده می کند که در دنیای امروزی تقریبا بی مصرف است.

161 600x219 لینوکس چیست،آیا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد؟

ویندوز این طور فکر می کند که تنها یک نفر از سیستم استفاده می کند و این یک نفر آن قدر دانش دارد که بتواند سیستم را به خوبی مدیریت کند و هیچ کس دیگری نمی تواند مثلا از طریق شبکه به سیستم دسترسی پیدا کند. اما با وجود اینترنت همه ما می دانیم که افرادی هستند که می توانند به سیستم ما دسترسی پیدا کنند. کاری که ما باید انجام دهیم این است که به آنها اجازه ندهیم وارد سیستم ما شوند و دست به تخریب بزنند. البته نمی توان گفت ویندوز به هیچ وجه از پس این کار برنمی آید اما باید اعتراف کرد که لینوکس در مورد امنیت کارش را خوب بلد است.

آسان است: البته ممکن است در ابتدا به خاطر پیچیدگی در مرحله نصب سیستم عامل، مساله کمی سخت به نظر برسد. اما مطمئن باشید لینوکس را خیلی زود یاد می گیرید و با آن ارتباط برقرار می کنید، به طوری که هرگز دلتان نمی خواهد از سیستم عامل دیگری مثل ویندوز استفاده کنید.

چطور لینوکس را نصب کنیم؟

شما می توانید از هر کدام از وب سایت های ارائه دهنده توزیع های مختلف لینوکس که در بالا معرفی شدند یک ISO دانلود کنید و سپس آن را روی یک دیسک ریخته تا دیسک نصب خود را بسازید یا اینکه می توانید این دیسک را از یکی از دوستان خود که قبلا این کار را کرده بگیرید. پس از آن نیز می توانید خودتان مراحل نصب را یک به یک طی کنید یا اینکه این کار را به دست یک فرد متخصص بسپارید تا لینوکس را روی سیستم شما نصب کند.

علامت پنگوئن در کنار لینوکس چیست؟

لینوس توروالدس، مردی بود که در زمان دانشجویی خود در دانشگاه هلسینکی کار توسعه لینوکس را آغاز کرد. وقتی نوبت به انتخاب لوگو برای لینوکس رسید او تصمیم گرفت از یک پنگوئن زیبا با ظاهری دوستانه استفاده کند. ایده بسیار جالبی بود و او معتقد بود با یک پنگوئن می توان کارهای زیادی کرد ولی با یک مربع که فقط نام لینوکس را نشان می دهد نمی توان آن کارها را انجام داد. نام این پنگوئن تاکس ( Tux ) است و توسط لری اوینگ طراحی شده است.

نتیجه:

172 600x337 لینوکس چیست،آیا ارزش یکبار امتحان کردن را دارد؟

امید است سوالات شما در مورد سیستم عامل لینوکس در این مقاله پاسخ داده شده باشد. اگر همچنان سوالاتی در این مورد در ذهن شما باقی مانده یا نظر خاصی در رابطه با لینوکس دارید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.



  • geek

linux

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی