زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

سلام . ۲۰۱۳ میلادی مبارک. امیدوارم سالی پر از مهر و برکت و صلح و آرامش داشته باشید. وقتی که این پست رو داشتم آماده می کردم سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسیده بود و جاش رو به۲۰۱۳ داده بود. با اینکه ۲۰۱۲ با همه شیرینی و تلخی هاش تموم شد ولی بوی عطرش هنوز مونده. پس “۱۱ نکته برای توسعه دهندگان در سال ۲۰۱۲” ارزش خوندنش رو داره. در اینجا به مواردی اشاره شده که شاید اکثر توسعه دهنده گان از آنها استفاده می کنند و آنها را مورد قبول می دانند. شما هم با تبعیت از این موارد می توانید حرفه ی برنامه نویسی خود رو اندکی به جلو رانده و تحولی در اون ایجاد کنید.

۱- عضویت در توییتر

اگر تا به حال در وبسایت توییتر عضو نشده اید و از یک طرف نیز یک توسعه دهنده نرم افزار هستید ، حتماً باید یک اکانت در توییتر برای خود داشته باشید. من باور دارم توییتر یکی از مهم ترین ابزارهای مهم برای توسعه دهندگان نرم افزار است. چرا؟

  1. در توییتر می تونید با دنبال کردن توسعه دهندگان یا تیم های برنامه نویسی دیگر از جدیدترین اخبار برنامه نویسی مطلع شوید.
  2. #تگ یا Hashtag برای دسته بندی کردن توییت‌ها به کار می‌رود، در مواردی، بسیاری کاربرها در مورد موضوعی خاص توییت ارسال می‌کنند با اضافه کردن تگ به موضوع توییت ارسالی پیدا کردن و یافتن توییت‌هایی در آن مورد به راحتی قابل دسترس می‌باشد، تگ‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای توییتر هستند که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده درست از تگ‌ها یکی از قوانین مهم توییتر به شمار می‌رود و توییت‌های نامرتبط با تگ ارسالی اسپم شمرده می‌شود. (نقل از ویکیپدیا).
    این ویژگی برای نظارت بر موضوعات خیلی کار آمد و مهم است. به عنوان مثال استفاده از آن برای دنیال کردن اخبار مربوط به موضوعات #Win7 و #Silverlight و #Wpf و …
  3. با جستجوی سوالات خود همراه #تگ یا Hashtag در توییتر می توانید مانند انجمن های گفتگو پاسخ سوالتان را بیابید.
  4. در ارتباط بودن با دیگر توسعه دهندگان و زیر نظر گرفتن فعالیت آنان

۲- مطالعه ی روزانه وبسایت StackOverflow

وبسایت StackOverflow  انجمنی با شمار زیادی عضو است که شما می توانید سوالات برنامه نویسی خود را در این وبسایت مطرح کنید. حتی اگر عضو این وبسایت هم نباشید! StackOverflow فقط در حوزه پرسش و پاسخ های برنامه نویسی فعالیت دارد که به شما پیشنهاد می کنم حداقل در روز ۲۰ دقیقه از وقت خود را به گشت و گذار و مطالعه پرسش و پاسخ های کاربران در این وبسایت نصبت دهید .

۳- راه اندازی وبلاگ

من معتقدم هر توسعه دهنده ای باید یک وبلاگ مختص به خودش را داشته باشه. چرا؟
راه اندازی وبلاگ می تواند اهداف و فعالیت های شما را برای دیگر توسعه دهندگان (همانند دنبال کردن شما توسط دیگر افراد در توییتر) روشن سازد.
باعث آشنایی بیشتر طرفداران و در ارتباط بودن آنها با شما می شود.
بازار کار حرفه ای را برای شما میسر می سازد.

۴- احراز وجود خارجی

خارج شدن از پوسته مجازی خود و شروع به گپ و گفت با توسعه دهنده های دیگر در گروه های کاربری محلی/ آشنایی با ups ها/ حضور در کنفرانس ها. اکثر افراد در اوایل این گفتگوها شاید خجالتی باشند. اما به محض گفت و گو با توسعه دهنده ی همتای خود ، دیگر نمی توانند جلوی صحبت کردن خودشان را بگیرند.

۵- داشتن یک گوشی هوشمند لازمه توسعه دهندگان

آیا گوشی همراه شما یک گوشی ساده و بدون امکانات ارتباطی مدرن است؟ اگر جوابتان مثبت باشد ، پس باید به فکر بروزرسانی این همراه همیشگی خود باشید. گوشی هوشمند یا اسمارتفون ها قابلیت های بالقوه ای را نسبت به نسل های قدیمی خود دارند. گاهی اوقات ممکن است شما منتظر رایانامه ای از طرف یکی از مشتریان خود باشید و به دلایلی به سیستم رایانه ای یا لب تاپ خود و یا حتی به کافی نت دسترسی نداشته باشید در این صورت چه کاری می توانید انجام دهید. در چنین مواقعی داشتن یک گوشی هوشمند بهترین راه است.

۶- گوشی های هوشمند را در آغوش بگیرید

آیا شما فکر می کنید “گوشی های همراه” آینده ای ندارند؟ خیر. با توجه به جدیدالورود بودن گوشی های هوشمند (Smartphone) و آماری که امروزه این گجت ها ثبت کرده اند ، آینده ای درخشان در انتظار این نسل از همراهان خواهد بود. پس باید از الان به فکر این گجت ها بود. برای سرمایه گذاری روی گوشی های هوشمند باید اطلاعاتی در رابطه با چگونگی توسعه برنامه های کاربردی بر رویآیفون ، ویندوز فون و آندروید بدست آورد.
در این مورد معتقدم هر توسعه دهنده ای در زندگی حرفه ای برنامه نویسی خود باید تفکری برای توسعه نرم افزارهای تحت پلتفرم گوشی های هوشمند داشته باشد. این یکی از مواردی است که یک توسعه دهنده ی مدرن نباید از آن چشم پوشی کند.

۷- یادگیری حداقل یک الگوی طراحی

من قصد ندارم به شما بگویم تنها باید یک الگو را برای طراحی برنامه های خود انتخاب کنید. اما شما حداقل به یک الگو برای اینکار نیازمند هستید. از آنجاکه یک توسعه دهنده WPf/WCF/Silverlight هستم الگوی MVVM را برای خودم ترجیح می دهم. برای انتخاب الگوی خود پیشنهاد می کنم کتاب “کتاب الکترونیکی #Design Patterns in C” را مطالعه کنید.

۸- تعیین اهدافی که در سال جدید انجام خواهید داد

ایجاد لیست کوتاهی از اهدافی که در سال جاری دنبال آنها هستید تا انجامشان دهید. چالش های شما برای رسیدن به هدف هایتان کافی نخواهد بود و باید در این مسیر یه ایجاد یادآوریهای دوره ای (استاندارد سه ماهه) بوسیله ی سرویس های جیمیل/اتولوک برای ارزیابی پیشرفت های خود اقدام کنید.

۹- یادگیری یک زبان برنامه نویسی متفاوت

به عبارت ساده ، یادگیری یک زبان برنامه نویسی باعث گسترش چشم انداز شما خواهد شد و اجازه می دهد درکی عمیق از نحوه عملکرد رایانه و زبان های برنامه نویسی داشته باشید.

۱۰- تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ، عبارت است از احساس اطمینان نسبت به خود. به عبارت دیگر ، اعتماد به نفس یک فرد به نحوه ی احساس اودرباره ی (( من )) خویش بستگی دارد .شما در مورد خودتان چگونه فکر می کنید ؟ آیا نظر مساعدی نسبت به خودتان دارید و به خودتان احترام می گذاریم ؟ اگرپاسخ شما به سوالات مثبت باشد ، در این صورت می توان گفت که شما از یک من قوی و ایده آل ، برخوردار هستید ، اما اگرشما نظر مساعدی نسبت به خودتان نداشته باشید و برای خودتان احترام قایل نشوید ، می توان گفت که شما دارای من ضعیفی هستید
چیزی که تاسف آور است ، این است که اغلب ما ، معمولا” بیشتر به جنبه های ضعیف خودمان اهمیت می دهیم و تمام توجه امان را بر روی نکته ضعفهایمان متمرکز می کنیم نه بر روی امتیازاتمان . پس ، چاره کار چیست ؟ نخستین قدم شما برای تقویت و بالا بردن اعتماد به نفستان ،درک و فهم این حقیقت باید باشد که اعتماد به نفس ، در واقع همان نظر و عقیده ای است که شما راجع به خودتان دارید. آگاهی از این امر منجر به این خواهد شد که در تقویت اعتماد به نفستان در مسیر صحیحی گام بردارید . در مرحله’ بعدی ، باید از خودتان بپرسید که چرا در برخی از جنبه های زندگی دارای اعتماد به نفس کافی نیستند ؟ یک دلیل آن ، شاید مورد مقایسه قرار دادن خودتان با افراد دیگر باشد . (نقل از لایتنرباکس)

۱۱- خواندن کتب/مجلات/تارنماهای برنامه نویسی

امسال چند کتاب برنامه نویسی خوانده اید؟ چه چیزهایی در مجلات برنامه نویسی نظر شما را جلب کردند؟ بنظر من یک توسعه دهنده خوب حداقل باید در سال ۵ کتاب برنامه نویسی را تمام کرده و هر دو ماه یکبار یک مجله برنامه نویسی نیز مطالعه کرده باشد. به شما پیشنهاد می کنم برای دنبال کردن محتوای مجلات برنامه نویسی در تارنمای MSDN  مشترک شوید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی