زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

چگونه یک گیک باشیم | شخصیت گیکی داشته باشید

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰ ق.ظ

بدون شک هر حرفه ای و هر علاقه ای ویژگی های خودشو داره و گیک بودن هم از این مستثنی نیست، به خصوص که در عصر حاضر روز به روز داره به اهمیت گیک ها افزوده میشه و هرروز که میگذره گیک ها بیشتر مورد توجه قرار میگیرن. امروز با ما باشید تا نگاهی به ویژگی های گیک ها بندازیم و با هم ببینیم یه یک واقعی باید چجوری باشه تا بهش بگن گیک

قبل از اینکه بحث رو شروع کنیم یه سوال ازتون دارم، فرقیم نمیکنه الان گیک هستید یا نه، چنتا سیاستمدار،پزشک و حتی مثلا معمار نام ببرید! شاید بتونید چنتاشونو نام ببرید اما قطعا اونقدری نیست که قابل توجه باشه اما الان ازتون میخوام چنتا گیک نام ببرید، فکر کنم همین الان یه ۵۰ تایی رو راحت اسم ببرید! پس با این مدرک محکم بهتون اثبات کردم که گیک ها در راس توجهات هستن و هر کشوری معمولا با گیک هاش شناخته میشه، پس اگه دوست دارید کشورتون ، حالا فرق نمی کنه ایران باشه یا از کشور دیگه ای دارید این مقاله رو میخونید بیشتر مورد توجه قرار بگیره سعی کنید گیک بهتری بشید.

اول از همه ادب و احترام

دیگه هر کسی باید سعی کنه تا حدی که میتونه ادب رو رعایت کنه چه برسه به یه گیک که اگه کل دنیارو بگردید و با ادب ترین انسان دنیارو پیدا کنید ، ادب شما باید ۱۰ برابر بیشتر از اون فرد باشه! میپرسید چرا؟ خوب معلومه چون گیک هستید،چون اهل مطالعه و علم  هستید، دیگه بیشتر از این دلیل میخواید؟! یه گیک کسیه که سعی میکنه در برخورد با سایرین و حتی خودش شخصیت بالای خودش رو حفظ کنه و تا جایی که میتونه تلاش کنه از نظر ادب بهترین شخص باشه چرا که همونطور که گفتم این گیک ها هستن که وضعیت یک کشور رو به جهان توصیف میکنن و هرچقدر ادب و شخصیت بالاتری داشته باشن بقیه کشور ها و حتی افراد خود جامعه بیشتر بهشون احترام میذارن. پس قبل از هرکاری یادتون باشه اگه نابغه باشید، اگه دیگه تکنولوژی رو تاکرده باشید گذاشته باشید تو جیبتونو و اصلا به قولی انیشین باشید تا وقتی که ادب و احترامتون با بقیبه فرقی نداشته باشه بهتره روی خودتون اسم گیک نذارید چون در دنیای علم شخصیت حرف اول رو میزنه تا سطح هوش!

اهل مطالعه باشید

بدون شک یکی از بارزترین ویژگی های گیک ها سطح دانششون هست و این سطح بیشتر نمیشه مگر با مطالعه به خصوص مطالعه کتاب های علمی که خداروشکر تو ایران هم کم نیست و اگه به کتاب ها دسترسی ندارید اینترنت هست و پر شده از کتاب هایی که قبول کنید یا نه خودمون داریم در پیدا کردن کتاب های مفید تنبلی میکنیم! الان هم آوابوک هست هم یه بار Kobo رو معرفی کردم هم اینکه یه عالمه سایت و سرویس دیگه هست که میتونید به راحتی کتاب های فارسی و انگلیسی دانلود کنید و مطالعه کنید. روزی حداقل میتونید ۱ ساعت رو که به مطالعه اختصاص بدید! یادتون باشه فکر نمی کنم لذتی به اندازه ی مطالعه و افزایش دانش تو دنیا باشه که بتونه یک گیک رو غرق در خودش بکنه. دیگه یدونه مجله دانستنیها رو که میتونید بگیرید، به خصوص که اگه تا حالا شماره ایش رو تهیه نکرده باشید میتونید آرشیوشو درخواست کنید و تامدتها خودتونو با مطالعه یه عالمه مطلب علمی و تخصصی مشغول کنید.

پس یادتون باشه تا وقتی که به مطالعه رو نیاریم و وقت با ارزشی رو که میتونیم به مطالعه اختصاص بدیم صرف کارهای بیهوده کنیم بهتره روی خودمون اسم گیک نذاریم چرا که یه گیک باید از هرکسی دانش بیشتری داشته باشه.

بروز باشید

یه گیک باید هر لحظه از آخرین اخبار دنیا با خبر باشه فرقیم نمی کنه اخبارش تکنولوژی باشه یا یه موضوع دیگه چرا که یک گیک باید هرلحظه آماده اظهار نظر در مورد هر موضوعی باشه و وقتی که بحثی پیش اومد بتونه با اطلاعاتی که داره اون بحث رو به درستی مدیریت کنه و مانع از بوجود اومدن شایعات و اطلاعات نادرست بشه.پس سعی کنید تا جایی که میتونید اخبار رو دنبال کنید ، به خصوص که تاجایی که میتونید بیشتر به وبلاگ های غیرفارسی زبان سر بزنید و منتظر وبلاگ های فارسی نباشید. در ضمن روز به روز داره به گجت های قابل حمل واپ های انتشار اخبار افزوده میشه که فلیپ بورد یکی از اون موارده که میتونه هر لحظه بروز نگهتون داره. پس در آخر یادتون باشه که بروز باشید و مطمئن باشید که بروز بودن ضرری نداره و علاوه براین ها یک گیک باید از جدیدترین حوادث روز دنیا خبر داشته باشه و خودشو محدود به تکنولوژی نکنه.

شخصی سازی شده باشید

یک گیک باید شخصیت خودشو داشته باشه و مثل بقیه نباشه، اخلاقش،ظاهرش،رفتارش و غیره باید ساخته ذهن خودش باشه. اگه به گیک های بزرگ نگاه کنید ،مثلا استیوجابز، بیل گیتس و حتی لری پیج میبینید که هرکدوم ویژگی های شخصی خودشونو داشتن، مثلا طرز لباس پوشدن استیو جابز همیشه مورد توجه بود و با همین لباساش شناخته میشد یا مثلا استیو بالمر که اصلا صحبت کردنش با کل دنیا فرق داره و به خاطر همین طرز صحبتشه که شناخته میشه و ده ها فرد دیگه که هرکدوم ویژگی خودشونو دارن، پس شما هم به عنوان یک ایرانی یا هرجای دنیا که زندگی میکنید باید ویژگی ها و تمایز های خودتونو داشته باشید و از هر لحاظ متفاوت باشید.

بهترین هارو انتخاب کنید

یک گیک نباید از چیزی به عنوان بهترین یاد کنه،مثلا بگه فقط گوگل وبس، بلکه باید هرچیز تازه ای رو در دنیای علم و تکنولوژی امتحان کنه و بهترین رو امتحان کنه ، به عبارت دیگه نباید خودشو در افکار محدود زندانی کنه و با باقیه به خاطر برندی یا محصولی بحث کنه و به قولی فن متعصب باشه ! پس اگه دوست دارید یک گیک واقعی باشید با بقیه با علم و دانش بحث کنید و کورکورانه از چیزی طرفداری نکنید که یک گیک واقعی فردیه که در مورد هرچیزی در زمینه کاریش و حرفه ایش اطلاعات داره و با طرز فکری درست با سایرین و همچنین گجت ها و لوازم متفاوت ، برخورد میکنه.

اجتماعی باشید

نمیدونم این طرز فکرو که گیک ها آدم های اجتماعی نیستن بوجود آورده درصورتی که اصلا هم اینطور نیست و گیک ها باید نماد رفتار اجتماعی باشن و اینو با این دلیل محکم اثبات میکنم که اکثر گیک های دنیا درامدشون از ارائه خدمات به سایر قشرهاست، مثلا ببینید همین اپل چنتا آیفون تو کشوری مثل عربستان ، چین و یا حتی به طور غیر مستقیم تو ایران میفروشه، قبول دارید حتی ۹۰ درصد کاربران محصولات اپل تو کشوری مثل ایران یا چین حتی نمیدونن اسم درست گجتشون چیه؟ یا میدونید چند درصد از کاربران فیسبوک حتی نمیدونن مرورگری که باهاش فیسبوک رو چک میکنن اسمش چیه و متعلق به کجاست؟ یا حتی کاربران بهترین لپتاپ ها تنها کاری که انجام میدن بازی کردنه؟! این فقط در مورد ایران نیست و حتی من این طور موارد رو تو کشوری مثل آمریکا هم دیدم و نه تنها این مورد رو عیب نمیدونم بلکه یک گیک باید از هر کمبودی برای خودش درامد بدست بیاره و این درامد بدست نمیاد مگر با آشنایی با رفتار سایرین به خصوص غیر گیک ها! پس تا جایی که میتونید اجتماعی باشید و بیشتر در مورد نیاز های جامعه تحقیق کنید و مطمئن باشید اگه بخواید زندگی ایده آلی برای خودتون بسازید تا وقتی که خودتونو به خودتون محدود کنید به اهداف بزرگتری نمی رسید.

از گجت هاتون درست استفاده کنید

این مورد که دیگه باید اصلا گیک ها باید کاملا رعایتش کنن! مثلا من تبلت رو مثال میزنم، چند نفرتون از تبلت برای کارای غیر بازی و فیسبوک چک کردن استفاده می کنید؟ الان که فکر می کنید میتونید به خودتون گیک بگید؟ من که فکر نمی کنم! یک گیک باید از لوازم و گجت هاش به بهترین نحو ممکن استفاده کنه چرا که زیر ذره بین بقیه هست و باید به عنوان نمادی تبدیل بشه که داره از تک تک وسایلش درست استفاده میکنه و به بقیه نشون بده که گیک ها آدمایی نیستن که از تکنولوژی برای بازی کردن و تفریح محض استفاده میکنن . پس به عنوان مورد اخر تاکید میکنم که از گجت هاتون مثل گوشی موبایل،تبلت و حتی کامپیوترتون درست استفاده کنید و به بقیه اجازه ندید که حتی یک لحظه هم از شما نقطه ضعفی ببینن.

مورد و نکته زیاده و تا بخواید میشه ازش نوشت اما به همین اکتفا میکنم که قبل از هرچیز ادبتونو تا جایی که میتونید نسبت به بقیه بالاتر ببرید، به بقیه احترام بذارید، تقلیدی و مشابه نباشید و تاجایی که میتونید خلاق باشید. درضمن به یاد داشته باشید که گیک کسی نیست که خوره ی علم و تکنولوژیه بلکه گیک کسیه که چه از لحاظ فکری چه از لحاظ شخصیتی چندین برابر بالاتر از سایرین هست :)

نظرات (۱)

سلام
به نظر میاد مطرح کردن این مسایل اصلا جایی نداره، کسی که تنبل هست، تنبل است!
واقعیت همینه!
و مطرح کردن مسایلی مثل شخصیت گیک، تنها گروه گرایی و کمی جنبه ی انگیزشی دارد، که بیشتر به حاشیه میرود
لزوما یک گروه مثلا همین شخصیت گیک، تمام کارهایش مقتضی و ... باشد و ما میتوانیم از هر نکته ی مثبت هر پدیده استفاده کنیم
و طرح این مسایل به نظر از سرگرمی هاست و آرزوهای کسانی که خیلی دیگه طبیعت گرا هستند!









ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی