زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

زندگی یک گیک

خاطرات مختصری از علایق یک گیک

پیوندهای روزانه

چندتا چیز که حتی غیر گیک ها باید بدونن

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۲۴ ب.ظ

مواردی رو که در ادامه مطالعه میکنید، بی تردید جزو کلماتی هستن که هرکسی امروزه باید در موردشون اطلاعات داشته باشه. دنیای امروزه ما، دیگه تبدیل به جایی شده که حتی اگه به تکنولوژی علاقه نداشته باشیم، بازم بعضی وقتا یه جورایی باهاش درگیر میشیم و چه خوب که وقتی درگیر شدیم، این کلمه های مهم رو مفهومشونو بدونیم. باما باشید.

به احتمال خیلی زیاد، شما با اکثر این واژه ها آشنایی دارید، اما ممکنه مثل خود من در بعضی موارد، اطلاعاتاتتون نسبت بهش کم باشه. پس حتما این چند خط رو بخونید چون بعدا خیلی به دردتون میخورن.

API : مخفف “application programming interface” هست و از لحاظ ترجمه فارسی، ویکیپدیا، رابط برنامه نویسی ترجمش کرده. API، اجازه دسترسی کامپوننت برنامه های مختلف رو به هم دیگه میده. به عبارت دیگه، API بستری رو فراهم میکنه، تا برنامه های مختلف، بدون دردسر و روش های غیر استاندارد به هم متصل شن و در کنار هم کار کنن. بهترین مثال هم، همین فیدلی هست. فیدلی با استفاده از API گوکل به ریدر وصل میشه و به شما امکان مطالعه فیدهاتونو در بستر متفاوتی میده اما باز هم از خود گوگل استفاده میکنه.

Technology Stack : به زبان ساده، به مجموعه ای از کامپوننت های استاندارد، مثل ذخیره سازه یا بازپس گیری اطلاعات کاربر میگن. معروفترینشون هم، LAMP stack هست که به احتمال زیاد به گوشتون خورده. LAMP مخفف Linux (سیستم عامل)،Apache (وب سرور)،MySQL (دیتابیس) و PHP یا پایتون (کددهی سرور) هست.

DNS : از لحاظ واژه ای، مخفف “ Domain Name Service ” هست. من خودم علاقه زیادی به DNS و کاربردش دارم. دنیای مجازی دنیای جالبیه و گشتن و یادگرفتن در موردش، میتونه به یکی از سرگرمی های شما تبدیل بشه. از بحث زیاد دور نشیم، وظیفه DNS اینکه دومین شما رو، به آدرسی قابل فهم برای مرورگر تبدیل کنه. به عبارت دیگه، یه دایرکتوری هست که وقتی شما دامنه ای مثل  رو وارد کردید، این آدرس رو به آی پیش وصل میکنه و شما سایت رو مشاهده میکنید. در مورد آی پی هم بگم که، هر دامنه ای که شما خریداری میکنید (اگه تا به حال با دامنه کار کرده باشید متوجه منظورم میشید) یه آی پی آدرس داره. شما وقتی این دامنه یا همون آی پی رو تهیه میکنید، کارای زیادی میتونید باهاش انجام بدید که یکیش وصل کردنش به وبلاگ و هاست هست. این آی پی هم معمولا یه چیزی مثل آی پی های معمولیه، برای مثال وقتی میزنید، شما در واقعا دارید ۱۰۷٫۲۳٫۲۲٫۷۳ رو وارد میکنید.

Open Source : این یکی رو هم که دیگه همتون در موردش میدونید. در دنیای مجازی، یه سری کدها هستن که دسترسی بهشون آزاده و هرکسی میتونه این کدهارو ویرایش و بهتر کنه. بزرگترین مثالی هم که میتونم در این مورد بزنم، لینوکس هستش که روز به روزم داره پرطرفدارتر میشه.

Machine Learning : بذارید توضیحشو از آخر شروع کنم. نویسنده به زیبایی سیری رو مثال زده و گفته که در این مورد، وظیفه این ماشین، به عنوان یک الگوریتم، یادگیری زبان انسانی هست. خوب برگردیم سر جای اصلیمون، الگوریتم های Machine Learning به صورتی هستن که خودشون یاد میگیرن و به عبارتی خودشونو کامل تر میکنن. خود مقاله در همین حد توضیح داده، اما میتونید نسخه کاملشو در ویکیپدیا مطالعه کنید. در کل امروزه، Machine Learning روز به روز داره به اهمیتش افزوده میشه، تاجایی که به خوبی داریم نقششو در زندگیمون مشاهده میکنیم.

Version Control : به نظر خودم، گیت هاب شاید مثال خوبی در این زمینه باشه. Version Control سیستمی هست که به برنامه نویسا اجازه میده، بدون نیاز به دوباره نویسی کدهاشون و یا به عبارتی درهم ریختگی کدهاشون، به کدنویسیشون برسن و نکته مثبت دیگه این سیستم هم اینکه تمام فایل های گذشته رو در خودش ذخیره میکنه. به نظر خودمن، هرچند میشه از کنترل نسخه در موارد انفرادی هم استفاده کرد، اما این سیستم خودشو در کارهای تیمی به نحواحسن به نمایش میذاره.

بذارید یه مثال بزنم. مثلا من یه سورس نوشتم و مهدی هم هم تیمیه منه و داره با من رو یه برنامه کار میکنه. این وسط من از مهدی میخوام یه قسمتو برام کامل کنه، مهدی سورس رو مینویسه و به من میده، اگه من از کنترل نسخه استفاده نکنم، مجبورم بگردم و خودم تغییرات رو اعمال کنم، در صورتی که اگه از این سیستم استفاده کنم، خودش سورس هارو با سورس های من ترکیب میکنه و چون بر حسب تاریخ مرتب میشه، من میتونم خیلی راحت این سورس کد هارو  پیدا کنم و جاهایی که میخوام ویرایششون کنم و به نوعی به راحتی تغییرات خودمو اعمال کنم.

Algorithm : الگوریتم رو که همتون به خوبی باهاش آشنایی دارید، اما بیاید یه کم دانشمونو کامل تر کنیم. الگوریتم ها، یه سری دستورات قدم به قدم هستن که به زبان کامپیوتر نوشته و ساخته میشن و کاری میکنن که کامپیوتر، درخواست مارو عملی کنه. خلاصه بگم، الگوریتم همون زبان کامپیوتره. *(توجه کنید که الگوریتم، در اصل به ریاضیات برمیگرده و حوزه گسترده ای داره، اما اینجا منظور ما کامپیوتر و دستگاه های الکترونیکی هست)

Client/Server : خود متن مستقیم رفته سر یه توضیح ” وقتی دو کامپیوتر به شبکه متصل میشن، یه کامپیوتر به عنوان سرور محسوب میشه و کامپیوتر دیگه به عنوان کلاینت.  کامپیتور اول وظیفه اصلی رو برعهده میگیره و به عنوان سرور شناخته میشه، کامپیوتر دوم هم به این کامپیوتر وصل میشه و خدمات میگیره. در این میان، این کامپیوتر دوم میتونه مرورگر کامپیوتر شما باشه، میتونه یه موبایل باشه. هرچی که باشه، ازش به عنوان یه کلاینت نام برده میشه.” هرچند این تعریف کاملی نیست، اما به طور خلاصه تغریف اصلی همینه.

UNIX/Linux : یونیکس رو به احتمال زیاد همتون میشناسیدش به خصوص اون عشق لینوکسیا. یونیکس، یکی از قدیمی ترین سیستم عامل هایی هست که توسط بل لبس ساخته شد و از این جهت شما باید با یونیکس آشنایی داشته باشید که بسیاری از قدرتمندترین و مهمترین سیستم عامل های امروزی، برای مثال همین لینوکس بر پایه یونیکس بوجود اومدن.

Distributed Systems : بسیاری از از شرکت های نامدار این روزا، مثل گوگل و فیسبوک از این سیستم برای کنترل فشار درخواست های زیاد اطلاعاتی و به نوعی پهنای باند استفاده میکنن. وظیفه این سیستم هم از لحاظ توضیحی خیلی سادست. چند کامپیوتر، به یک شبکه واحد وصل میشن و در کنار هم به یک درخواست یا یک سرویس رسیدگی میکنن و به عبارتی انجامش میدن.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی